← Tilbage til artikler

Guide: Sådan bliver du gode venner med Google

For de fleste er det ikke en hemmelighed, at det gælder om at behage Google, hvis man gerne vil være synlig på nettet. Og det er heller ikke en hemmelighed, at hvis du lever af at sælge produkter eller ydelser på nettet, så er nøglen til dit salg synlighed. Så hvordan bliver du egentlig gode venner med Google, som sidder på 97 ud af 100 søgninger på verdens søgemaskiner?

Du har måske kendskab til det. Du har måske hørt det før eller arbejdet med det; SEO og AdWords/SEM. Hvis ikke du har hørt det før, så bør du læse med her for at få en forståelse af, hvor vigtig en brik Google er og bør være i din online forretningsstrategi.

Google er den største søgemaskine af dem alle. Den har nogle dybt avancerede søgealgoritmer, som på mange måder er djævlens advokat på vegne af forbrugere og læsere – forstået på den måde, at Google læser indholdet på diverse hjemmesider og vurderer, om det er relevant for den mulige modtager – for dernæst at indeksere det i sine søgeresultater. Hvis du ikke vidste det, så handler det om at være synlig i toppen af Google, så folk kan finde din virksomhed. 98% går aldrig videre til side 2 – det giver lige præcis 98 % gode grunde til at tage SEO og SEM alvorligt.

Relevans frem for alt

Nøgleordet ift. at gøre Google glad, så du kan få din vilje om at blive placeret højt i Googles søgeresultater, er RELEVANS. I dag kaldes det moderne SEO – og det går kort og godt ud på at skrive tekster til din hjemmeside, forside, produktbeskrivelser, landingssider, optimere titler, overskrifter osv., som alle giver mening for den, der læser det.

Det er Google, der vurderer, om dit indhold har relevans. For bare to år siden kunne man score en høj placering ved at implementere en masse søgeord, så de fyldte store dele af teksten. De dage er ovre. Nu vil Google have relevans i alt, den læser. Og med god grund – for det er jo mennesker, og ikke maskiner, som Google serverer sine søgeresultater for. Samme princip gælder, når du laver AdWords, som er betalte placeringer hos Google. Altid tænk relevans, når du skriver – ellers bliver din side simpelthen straffet med en dårligere placering.

Et rigtig godt eksempel på, at Google tilgodeser forbrugernes interesser, kunne vi se, da Google tilbage i april 2015 annoncerede, at de nu begyndte at favorisere sider, der var responsive – altså hjemmesider, som tilpasser sig den platform, man nu engang er på; smartphone, tablet eller computer. Havde man ikke et mobilvenligt site, så ville det få den modsatte effekt.

På mange måder handler det for Google om at sætte barren højt for det indhold, man finder i deres søgemaskine. RELEVANS, RELEVANS og RELEVANS. Husk det, når du skriver. Husk det, når du laver linkbuilding. Husk det, når du laver AdWords kampagner. Hvis du gør det, kan du blive rigtig gode venner med Google. Det er trods alt Google, der skal gøre dig synlig, så du gør bedst i at danse efter deres melodi.

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev