← Tilbage til artikler

Google sætter nu endnu større fokus på brugeroplevelsen

29 maj 2020

Google har netop offentliggjort, at brugeroplevelsen på websites nu får endnu større indflydelse på rangeringen i søgeresultaterne.

Google vil gerne levere relevant indhold for sine brugere, og flere faktorer såsom content og sessionsvarighed spiller allerede en rolle.

Det er faktorer som disse, der på nuværende tidspunkt sender signalværdier til Google om relevans, når brugerne bliver på websitet i længere tid. Med den nye offentliggørelse lægger Google nu endnu et lag på, der skal gøre det nemmere for søgemaskinen at vurdere sitets brugervenlighed.

Tilføjelsen Core Web Vitals er et sæt målinger, der bl.a. tager afsæt i load-hastighed, interaktivitet samt den indholdsmæssige stabilitet, hvorigennem brugeroplevelsen kan måles yderligere. Dette kombineres med de eksisterende signaler, såsom websitets evne til at tilpasse sig den browser, det vises på, og giver derfor et helhedsbillede af kvaliteten af brugerens oplevelse på jeres hjemmeside. Google har desuden planer om årligt at justere og tilføje nye signalværdier, der fremmer helhedsbilledet af sideoplevelsen.

Hvad betyder det helt konkret for jer?

Det nye tiltag kan få indflydelse på jeres websites rangering på Google. Dog med det in mente, at sideoplevelsens parametre kun er én ud af flere hundrede værdier, Google vurderer jeres website ud fra, og dermed rangerer søgeresultaterne herefter. Alt sammen for at give brugerne lettere adgang til netop den information, de efterspørger.

Det er dog ikke noget, der sker over natten, da ændringen først forventes at træde i kraft næste år. Google skriver selv, at de efter opfordring fra webstederne, varsler ændringen mindst seks måneder før. Derfor har I som virksomhed mulighed for at reagere i tide og tilpasse jeres website, styrke jeres SEO og optimere brugervenligheden ud fra Googles kriterier.

Google har allerede nu gjort det muligt at måle og analysere, hvordan jeres website rangeres ud fra de nytilkomne værdier. Gennem Google Search Console er det muligt at hente en rapport, der hjælper jer med at identificere forbedringsmuligheder.

Godt content er stadig altafgørende

Som tidligere nævnt, er de nye tiltag omkring brugeroplevelsen endnu en faktor i rækken, der har indflydelse på jeres rangering på Google. Men så kan man spørge sig selv: Hvor vigtigt er load-hastigheden for brugeren, hvis indholdet er irrelevant?

Google prioriterer derfor stadig websites med det overall bedste indhold højt – også selvom sideoplevelsen rangeres under gennemsnittet. En god brugeroplevelse vil derfor ikke kunne måle sig med det at have godt og relevant content på sine sider. En fordel for jer ved at fokusere på jeres content er desuden, at godt og relevant indhold gør, at brugerne bliver længere på jeres website. Det kan således øge brugernes sessionsvarighed og mindske bounce raten, hvilket begge er faktorer, der bidrager positivt til Googles vurdering af jeres sideoplevelse.

Hos LAZZAWEB prioriterer vi content højt. Derfor har vi en erfaren inhouse copywriter, der producerer indhold af høj kvalitet til vores kunder. I er altid velkomne til at kontakte os. Vi står klar til at hjælpe jer godt i gang med en gennemgang af jeres website, der kan styrke jeres rangering på Google.

Her er hvad, du skal tage med fra dette blogindlæg:

  • Brugeroplevelsen er mere relevant end nogensinde
  • Godt og relevant content er stadig vigtigt i jeres arbejde
  • Tiltaget igangsættes først næste år

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev