Gå til LAZZAWEB

Hvorfor remarketing burde have en prioritet på din hjemmeside

Indholdsfortegnelse

Konvertér dine besøgende med remarketing

Når brugere besøger din hjemmeside, er det kun en meget lille procentdel, der faktisk gennemfører den ønskede konvertering. Dette kan skyldes en række forskellige årsager, lige fra kunder, der ønsker at lave mere research, inden de forpligter sig til et køb, til andre, der ikke kunne finde det nøjagtige produkt, de havde i tankerne. I blogindlægget her kan du få flere oplysninger, om hvordan du bruger remarketing, til at konvertere på nogle af disse situationer. Vi kommer ind på:

  1. Hvad er remarketing? 
  2. Sådan kommer du igang med remarketing 
  3. Fordelene ved retargeting for dit brand 

En stor del af besøgende på din website forlader siden igen, uden at foretage et køb. Det gør vi typisk, fordi vi sonderer terrænet på givne produkter og sammenligner priser. Vi vil alle have den bedste pris, når vi shopper, og derfor matcher vi altså prisen på din webshop med din billigste konkurrent, men forbrugere kigger også på sådan noget som fragt, og hvor pålidelig din side ser ud.
Og selvom vi endda har besluttet, at vi vil købe produktet fra din webshop, kan det være, at vi bliver distraheret lige idet, vi har lagt det i kurven, og så ender vi alligevel ikke med at gennemføre købet. Det var lige godt pokkers. Men det er her, remarketing kommer ind i billedet, for heldigvis er der hjælp at hente fra Google gennem remarketing-lister.
I dette blogindlæg vil vi introducere dig til netop begrebet remarketing (også kaldet retargeting), og hvordan du bruger det i dit daglige Google Ads-arbejde. For hvem vil ikke gerne kunne ende med at konvertere de brugere, der har forladt hjemmesiden i første omgang?

remarketing process

Hvad er remarketing? 

Remarketing er den teknologi, der gør det muligt for dine Google Ads at følge potentielle kunder, når de bevæger sig på tværs af internettet. Når en bruger besøger din hjemmeside, tilføjer et lille stykke kode – en remarketingkode – på dit website, dem til en remarketingliste. Når de derefter besøger en anden website, der bruger annoncenetværket, får de vist din annonce. Google giver dig mulighed for at tilpasse, hvem der ser dine remarketingannoncer. For eksempel kan du prioritere nye eller tilbagevendende kunder, og du kan også tilpasse annoncerne, så de passer lige til det, som brugeren leder efter. Det kan for eksempel være et produkt, som de lige har kigget på. Lad os antage, at brugeren står op den næste morgen, nupper sig en kop kaffe, og sætter sig til at læse nogle nyheder på sin computer, men hov, der var jo det produkt, som han eller hun kiggede på dagen før. Nå ja, tænker de, jeg ville jo faktisk gerne købe det her produkt. Så i gennem cookies har vi formået at give brugeren en unik annonce, der i sidste ende kan ende i en konvertering. Se her en guide over, hvordan du opsætter cookiesaver.
Remarketing kan altså øge dine konverteringer og ROI. Dette skyldes, at tidligere besøgende på din hjemmeside, der allerede kender dit brand, er meget mere tilbøjelige til at blive kunder eller gennemføre andre værdifulde handlinger på dit websted.
Altså betyder remarketing – eller retargeting – helt enkelt, at du markedsfører dig igen.

Sådan kommer du i gang med remarketing

Hvis du står overfor at skulle oprette dine egne remarketingkampanger, skal du vide, at det faktisk er ret enkelt. Alt du skal gøre er at følge disse trin:

  • Åbn din Google Ads-konto (eller tilsvarende annonceringsværktøj), og få dit remarketing-tag. Dette tag er et stykke HTML-kode, som du skal indsætte i brødteksten på alle siderne på din hjemmeside.
  • Opret en remarktingliste (eller flere). Disse er lister, der består af alle de mennesker, der har udført en bestemt handling på dit websted, så du kan konfigurere det i henhold til dine mål. Du kan for eksempel oprette en liste med alle dine besøgende fra den seneste måned eller med alle de burgere, der har besøgt en bestemt side. Du kan endda segmentere dem afhængigt af, hvilken fase i kunderejsen de er i - f.eks. personer, der tilføjer en bestemt vare til deres indkøbskurv, men aldrig køber den. Lad os f.eks. sige, at du driver en webshop, der sælger hudprodukter. Du opretter derfor muligvis en kategori, der hedder "ansigtscreme", baseret på folk, der besøger siderne på dit websted, hvor du sælger ansigtscreme. På den måde kan du vise disse specifikke besøgende stærkt målrettede displayannoncer. Du ved allerede, at de er på jagt efter en ny ansigtscreme, og nu kan du trække dem tilbage – måske med et specialtilbud som gratis fragt eller andet. Når du har konfigureret din liste, skal du muligvis vente et par dage eller endda uger, for at få det nødvendige antal brugere på din liste.
  • Aktiver din kampagne. Opret en ny remarketingkampagne, og målret den en af de lister, du har oprettet. Du kan også lege med andre indstillinger som sprog, geografisk placering osv.
  • Opret en eller flere varianter af din annonce. Hvis du lige er begyndt, kan du prøve forskellige kreationer ved hjælp af A/B-test. Det hjælper dig med at optimere din remarketing ved at holde fast i dem, der fungerer bedst.

I eksemplet nedenunder kan du se, hvordan du i Analytics kan oprette nye målgrupper til dine remarketingkampagner.

Fordelene ved retargeting for dit brand

  • Maksimal personalisering. Tilpasning af dine remarktinglister giver en uendelig mængde muligheder for dig at få mest muligt ud af. Der er to væsentlige nøglefaktorer, som du kan bruge: en handling udført af en bruger – f.eks. besøg på side X – og den tid, der er gået siden handlingen. På denne måde kan du målrette mod burgere med forskellige interesser på forskellige tidspunkter i købsprocessen og tilbyde dem maksimal personalisering.
  • Øg dit reach. Googles displaynetværk har over 2 millioner websteder og apps. Andre værktøjer til retargeting, som f.eks. Facebook-ads, tilbyder også virkelig imponerende outreach. Med andre ord: Du vil helt sikkert kunne nå ud til en masse brugere, der potentielt er interesserede i dit brand – uanset hvor de er.
  • Påmindelse om dit brand. Hvor mange gange har du besøgt et websted, som du egentlig godt kunne lide, men så bare har glemt det igen? Med remarketing kan du sikre, at dit brand forbliver top-of-mind hos dine forbrugere, og du kan dermed også opretholde et forhold til dem.
  • Opfyldelse af dine marketingmål. Takket være de mange muligheder du har, for at oprette lister, tilpasser remarketing sig en lang række situationer og mål.
  • Øg konverteringer. Denne model gør det muligt at nå ud til brugerne, lige når de er mest tilbøjelige til at konvertere, da de allerede har vist interesse for dit brand. Ved omhyggeligt at vælge de steder, hvor annoncerne skal vises, kan du tilpasse dine kontaktpunkter til at have en større indflydelse.

Lær endnu mere om Google Ads i vores vidensunivers

Vi håber, at du har fået en god indsigt i, hvad remarketing er, og hvordan du selv kan komme i gang. Skulle du have lyst til at dykke endnu længere ned i remarketing, kan du læse vores blogindlæg om, hvordan du opsætter de helt rigtige remarketing-lister.

Skrevet af 
Patrik Lazzarotto
CEO & Founder
Mathias Teis

Tilmeld vores nyhedsbrev