Få profitabel vækst

Maksimér jeres Black Week-annoncering på Google

Black Week 2023

Maksimér jeres Google-annoncering

Indholdsfortegnelse

  1. Få styr på jeres tilbudsstruktur

    Skal der være rabat på alle produkter i hele shoppen, eller vil det være udvalgte produkter, der kommer på tilbud til Black Week?
    Hvis der ikke skal gives rabat på hele shoppen, vil det give mening at oprette en landingsside, hvor I samler alle jeres produkter og tilføjer filtre, så man kan sortere på brands og kategorier. Det vil betyde, at brugeroplevelsen på landingssiden er helt optimeret, og det er nemt at finde produkter, man leder efter. For at styrke algoritmerne i Google Ads, anbefaler I de samme tilbud hele ugen, for at skabe mest profitabel vækst.

  2. Øg jeres budget til det tidobbelte

    Black Friday er en usædvanlig dag, hvor man vil opleve, at interessen for onlinehandel stiger eksplosivt. Derfor vil man også opleve, at man kommer til at bruge et højere annoncebudget på de forskellige markedsføringskanaler. Vi anbefaler fra begyndelsen, at det daglige budget øges til det tidobbelte.

  3. Performance Max til Black Week

    Det spændende kampagneformat Performance Max er kommet for at blive. Men hvordan skal du bruge det under Black Week? Vi anbefaler at have content parat og udskifte tekster i jeres eksisterende Performance Max-kampagner, således at de er klar til at vise de nye tilbudsannoncer.

    Vores erfaringer viser, at I til Black Week-perioden skal oprette en unik aktivgruppe og gøre den ultraspecifik, således jeres annoncering bliver målrettet netop Black Week. Opret unikke aktivgrupper til Black Week med tilpassede budskaber. Video, billeder og tekst, der annoncerer for jeres tilbud.

    Gør brug af assets under Black Week, således dit setup er gearet til at fange brugernes interesse før dine konkurrenter.

    Sørg for at benytte seasonalality adjustments, således algoritmen med 100 % sikkerhed forstår den øgede efterspørgsel, og I dermed opnår en eksponeringsandel, som I er tilfredse med.

    Overvej, hvilke produkter der skal annonceres for i Performance Max. Har I produkter, der ikke er på tilbud, bør disse eksempelvis ekskluderes fra kampagnen.

    Gentænk tROAS alt efter strategi for Black Week; er strategien en høj omsætning eller er strategien at skabe en god bundlinje? Det bestemmer, hvordan dit tROAS skal justeres.

  4. Få en countdown-timer på hjemmesiden

    Få en timer på hjemmesiden der viser, hvornår tilbuddene på hjemmesiden ikke længere er aktive. Det gør, at man som forbruger vil være mere tilbøjelig til at tage en hurtig beslutning omkring valget “køb/køb ikke”. Det kaldes urgency, og kan være med til at øge din konverteringsrate!

  5. Gennemgå sidste års performance

    Det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad I gjorde sidste år og medtage learnings derfra. Nogle tiltag virkede måske helt fantastisk, mens andre skuffede. Denne information er vigtig i forhold til at udnytte det, der fungerede rigtig godt. Men endnu vigtigere er det, ikke at lave de samme fejl som til sidste Black Week, og så i stedet at tænke nye måder at skille sig ud på dagen, hvor konkurrencen er på sit højeste.

  6. Lav unikke kampagner

    Vi anbefaler at opsætte unikke Black Week- & Black Friday-kampagner, så I kan målrette specifikt mod forbrugere, der søger efter Black Week-tilbud.

  7. Download jeres konto

    Ved at downloade jeres bud, kan I rulle tilbage til normal tilstand efter Black Week.

  8. Lav relevante annoncer

    Opsæt unikke og sælgende Black Friday-tekster på alle annoncer. Vær kreativ og find på nye og engagerende måder, hvorpå du kan promovere dine USP’er og afprøve nye call to actions.

    black friday annonce

  9. Brug countdown i annoncer

    Skab urgency og FOMO i dine annoncer ved hjælp af countdowns. I løbet af Black Week kan I tælle ned til, at tilbuddene slutter og derved påvirke kunderne til at tage action nu.

    Læs Googles egen guide til at lave countdowns.

  10. Vær opmærksom på søgeord

    På denne dag søger forbrugerne direkte efter tilbud i Google. Vil man fx købe en ny cykel, vil søgningen med stor sandsynlighed hedde: “black friday cykel”. Vi anbefaler derfor at opsætte kampagner med søgeordene: “black friday + (jeres relevantesøgeord)”.

  11. Brug udvidelser

    Alle undersidelinks bør nævne rabatter!
    Især promoveringsudvidelsen er en populær mulighed, da man her kan tilføje en Black Friday-udvidelse.

  12. Synkroniser og optimer jeres Google Shopping-feed

    Det første I bør gøre, når klokken slår 00.00 og Black Friday er i gang, er at få feedet til at hente og synkronisere med det samme. Det er vigtigt for at få de opdaterede rabatpriser med i Google Shopping. For at synliggøre Black Friday-tilbud i Shopping, kan I fx tilføje “Black Friday Tilbud” til produkttitlerne. Det er herudover supervigtigt at have “Sale_price_effective_date” med, således at vi har størst mulig chance for at få vist shoppingbadges såsom prisfald, tilbud eller udsalg.

    udsalgs badge i Google shopping

  13. Foretag seasonality adjustments

    Foretag seasonality adjustments ud fra stigningen i konverteringsrate fra sidste års Black Week. Du kan ligeledes foretage det på dagene efter Black Week i forhold til faldet i konverteringsrate.

  14. Prioriter remarketing

En aggressiv remarketing-strategi er nødvendig for at få maksimalt udbytte. Vi anbefaler at opsætte unikke remarketing-kampagner med målgrupper op til de seneste tre dage, så I får fulgt op på de seneste besøgende, der har besøgt jeres webshop op til Black Week.

Hvad kan du gøre LIVE på dagen?

Der er flere tiltag og ændringer, som kan foretages på dagen. Det er vigtigt, at man fokuserer på en 80/20-tilgang og bruger sin tid der, hvor man forventer størst impact. Herunder er en liste af yderigere tiltag, der kan udføres:

  • Gennemgå eksponeringsrate for visning allerøverst
  • Gennemgå eksponeringsandel
  • Fetch jeres produktfeed løbende
  • Overvåg performance
  • Juster budgivning
  • Overvåg budgetter
  • Budgetoptimer ved at allokere budget til bedst performende kampagner
  • Gennemgå søgetermer

Hvad bør du gøre efter Black Week?

Efter dagen anbefaler vi at ændre alle annoncer og kampagner tilbage til “normal tilstand”. Herunder er en kort liste af tiltag, du bør huske at gøre:

  • Overvej at pause remarketing, da forbrugerne nu er mættet
  • Juster jeres konto tilbage til normal (husk at download jeres konto inden da)
  • Pause jeres Black Week-kampagner, hvis I har unikke kampagner til Black Week
  • Ændr jeres annoncebudskaber tilbage
  • Ændr jeres annonceudvidelser tilbage

Flere af ovenstående ting kan gøres automatisk. Fx kan du opsætte en udløbsdato på annonceudvidelser inde i Google Ads-panelet.

Tak, fordi du læste med!

– God fornøjelse med jeres Black Week.

Skrevet af 
Head of PPC & Partner

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til

210 Trustpilot ratings
4,9
30 Google ratings
5,0
90 Facebook ratings
5,0
30+ dedikerede Google-specialister
Vækstet mere end 500 kunder siden 2015
Få dominans på Google

Klar på profitabel vækst?

Få profitabel vækst på Google med os som solid skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem Google Ads og SEO.