Gå til LAZZAWEB

Black Friday-annoncering: Sådan slår du nye salgsrekorder

Black Friday

Slå nye salgsrekorder med Google Ads

Indholdsfortegnelse

Efterhånden sidder hele verden klar, når vi runder den sidste fredag i november. Det er nemlig her den famøse Black Friday løber over stablen, og du som e-commerce virkelig har mulighed for at booste årets salg. I dag starter Black Friday – eller black week – allerede om mandagen og fortsætter helt til næste mandag med Cyber Monday. Der er altså god mulighed for at få lavet noget godt Black Friday-annoncering, så din webshop er klar til at tage i mod alle de kunder, der venter spændt på at se årets rabatter. 
Derfor bliver dagen også mere og mere vigtig for retailers og marketers, og især for jer, der arbejder med PPC. En større Black Friday betyder også større budgetter og større og mere ambitiøse mål. Men med den øgede performance kommer også konkurrence. Så hvordan sikrer du, at dit brand gør Black Friday til årets ultimative salgssucces og gang på gang slår rekorden fra sidste år?

Learnings fra Back Friday-annoncering

Onlinesalg bliver ved og ved med at stige, og i takt med at Black Friday bliver en støre og større begivenhed, er der flere, der undgår overfyldte butikker, og de vælger i stedet at handle hjemmefra. Disse kunder er langt mere tilbøjelige til at begynde at browse tidligt – det er nok også derfor, at Black Friday bliver længere og længere og i dag altså ikke blot er en enkelt dag, men en hel uge. For PPC-marketingfolk betyder det, at du bør begynde at opbygge din strategiske tilgang til din Black Friday-annoncering tidligt. Jo mere kundeindsigt du kan få, jo bedre – især en indsigt, der kan hjælpe dig med at nå ud til nye brugere, der aktivt søger efter tilbud både på dagen og efter. 

Sådan bliver du klar til Black Friday

  1. Få styr på jeres tilbudsstruktur

    Skal der være rabat på alle produkter i hele shoppen, eller vil det være udvalgte produkter, der kommer på tilbud til Black Friday?
    Hvis der ikke skal gives rabat på hele shoppen, vil det give mening at oprette en landingsside, hvor I samler alle jeres produkter og tilføjer filtre, så man kan sortere på brands og kategorier. Det vil betyde, at brugeroplevelsen på landingssiden er helt optimeret, og det er nemt at finde produkter, man leder efter.

  2. Øg jeres budget til det tidobbelte

    Black Friday er en usædvanlig dag, hvor man vil opleve, at interessen for onlinehandel stiger eksplosivt. Derfor vil man også opleve, at man kommer til at bruge et højere annoncebudget på de forskellige markedsføringskanaler. Vi anbefaler fra begyndelsen, at det daglige budget øges til det tidobbelte.

  3. Performance Max til Black Friday

    Det nye spændende kampagneformat Performance Max er kommet for at blive. Men hvordan skal du bruge det på Balck Friday/Black Week? Vi anbefaler at have content klar og udskifte tekster i jeres eksisterende Performance Max kampagner, således at de er klar til at vise de nye tilbudsannoncer.

  4. Få en countdown timer på hjemmesiden

    black friday annonceringFå en timer på hjemmesiden, der viser, hvornår tilbuddene på hjemmesiden ikke længere er aktive. Det gør, at man som forbruger vil være mere tilbøjelig til at tage en hurtig beslutning omkring valget køb/køb ikke. Det kaldes urgency og kan være med til at øge din konverteringsrate!

  5. Gennemgå sidste års performance

    Det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad I gjorde sidste år og medtage learnings derfra. Nogle tiltag virkede måske helt fantastisk, mens andre skuffede.
    Denne information er vigtig i forhold til at udnytte det, der fungerede rigtig godt, men endnu vigtigere er det, ikke at lave de samme fejl som sidste Black Friday – men at tænke nye måder at skille sig ud på dagen, hvor konkurrencen er på sit højeste.

  6. Lav unikke kampagner

    Vi anbefaler at opsætte unikke Black Friday-kampagner, så I kan målrette specifikt mod forbrugere, der søger efter Black Friday-tilbud.

  7. Foretag budjustering

    Øg jeres bud aggressivt for at være helt i front og foran konkurrenterne hvis du kører med manuel budgivning.

    Vi opfordrer til at fjerne Googles automatiske budjusteringer (Udvidet CPC (ECPC)), og anbefaler at køre med 100 % manuel budgivning, da forbrugeradfærden på dagen går så hurtigt, at Googles robot ikke kan følge med.

  8. Download jeres bud

    Ved at downloade jeres bud, kan I rulle tilbage til normal tilstand efter Black Friday.

  9. Lav relevante annoncer

    Opsæt unikke og sælgende Black Friday-tekster på alle annoncer. Vær kreativ og find på nye og engagerende måder, hvorpå du kan promovere dine USP’er og afprøve nye call to actions.

    black friday annonce

  10. Brug countdown i annoncer

    Skab urgency og FOMO i dine annoncer ved hjælp af countdowns. Op til dagen kan I med fordel opsætte en countdown, hvor annoncerne laver nedtælling til kl. 00:00 automatisk i annonceteksten. Det gør vi typisk to dage før, hvor den tæller dage, timer, og til sidst minutter ned til den store dag. Black Friday finder trods alt kun sted én gang om året, og du vil ikke gå glip af noget! 
    Læs Googles egen guide til at lave countdowns.

  11. Vær opmærksom på søgeord

    På denne dag søger forbrugerne direkte efter tilbud i Google. Fx hvis man vil købe en ny cykel, vil søgningen med stor sandsynlighed kunne hedde: “black friday cykel”.
    Vi anbefaler derfor at opsætte kampagner med søgeordene: “black friday + (jeres relevantesøgeord)”.

  12. Brug udvidelser

    Alle undersidelinks bør nævne rabatter!
    Især promoveringsudvidelsen er en populær mulighed, da man her kan tilføje en Black Friday-udvidelse.

  13. Synkroniser og optimer jeres Google Shopping-feed

    Det første I bør gøre, når klokken slår 00.00, er at få feedet til at hente og synkronisere med det samme. Det er vigtigt for at få de opdaterede rabatpriser med i Google Shopping. For at synliggøre Black Friday-tilbud i Shopping, kan I fx tilføje “Black Friday Tilbud” til produkttitlerne.
    Det er herudover super vigtigt at have "Sale_price_effective_date" med, således at vi har størst mulig chance for at få vist shopping badges så som prisfald, tilbud eller udsalg.

    udsalgs badge i Google shopping

  14. Foretag Seasonality Adjustments

    Foretag seasonal adjustments ud fra stigningen i CPC fra sidste års Black Friday. Du kan ligeledes foretage det på dagene efter Black Friday i forhold til faldet i konverteringsrate.

  15. Prioriter remarketing

En aggressiv remarketing-strategi er nødvendig for at få maksimalt udbytte. Vi anbefaler at opsætte unikke remarketing-kampagner med målgrupper op til de seneste
tre dage, så I får fulgt op på de seneste besøgende, der har besøgt jeres webshop op til Black Friday.

BONUS
Hvad kan du gøre LIVE på dagen?

Der er flere tiltag og ændringer, som kan foretages på dagen. Det er vigtigt, at man fokuserer på en 80/20 tilgang og bruger sin tid der, hvor man forventer størst impact. Herunder er en liste af tiltag, der kan udføres:

  • Gennemgå eksponeringsrate for visning allerøverst
  • Gennemgå eksponeringsandel
  • Løbende fetch jeres produktfeed
  • Overvåge performance
  • Justere budgivning
  • Overvåge budgetter
  • Budgetoptimer ved at allokere budget til bedst performende kampagner
  • Gennemgå søgetermer

Hvad bør du gøre efter Black Friday?

Efter dagen anbefaler vi at ændre alle annoncer og kampagner tilbage til “normal tilstand”. Herunder er en kort liste af tiltag, du bør huske at gøre:

  • Overvej at pause remarketing, da forbrugerne nu er mættet.
  • Juster jeres bud tilbage til normal. (Husk: Download jeres bud inden da.)
  • Pause jeres Black Friday-kampagner, hvis I har unikke kampagner til Black Friday.
  • Ændr jeres annoncebudskaber tilbage
  • Ændr jeres annonceudvidelser tilbage

Flere af ovenstående ting kan gøres automatisk. Fx kan du opsætte en udløbsdato på annonceudvidelser inde i Google Ads-panelet.

Tak fordi du læste med!

– God fornøjelse med jeres Black Friday.

Mathias Teis

Tilmeld vores nyhedsbrev