Gå til LAZZAWEB

Google Shopping: Feedoptimering med Custom Labels

Google Shopping

Feedoptimering med Custom Labels

Indholdsfortegnelse

Det er nok ikke første gang, du hører ordene ‘Google Shopping’ eller ‘Custom labels’, hvis du
arbejder med paid media eller i en e-handelsvirksomhed. Det er ét af de steder, hvor man
bliver nødt til at være til stede, hvis man vil vinde salg og have en konkurrencemæssig fordel.

Faktum er nemlig, at Google alene som søgemaskine var den mest fortrukne på
verdensplan i 2021. Derudover, så starter 85 % af alle produktsøgninger på enten Google
eller Amazon. Eller sagt med andre ord, så begynder ⅘ af alle potentielle kunder at lede
efter dine produkter på én af disse to platforme.

Men Amazons indtog i Danmark lader vente lidt på sig, og som udgangspunkt er det også
usikkert, om de får samme tag i Norden som i USA, hvis man ser på, hvordan det gik i
Sverige. Men det er en snak til anden dag.

Alt du skal vide er, at Google Shopping er et must for e-handelsvirksomheder - og hvis du
ikke allerede er i gang, så er det på tide, for der er meget guld at hente.

Blandt andet kan Google Shopping levere en gennemsnitlige CTR på 0,86 % for Google
Shopping-annoncer, foruden en gennemsnitlig pris pr. klik (CPC) på 4,3 DKK. Derudover,
så kan Google Shopping også levere en gennemsnitlig konverteringsrate på ca. 1,91 % for
deres annoncer (Growmyads 2022).

Men for at få det maksimale ud af Google Shopping, så er det vigtigt, at du får optimeret dit
produktfeed og prisoptimeret dine kampagner, og det er her Custom Labels kommer ind.

Hvad er Custom Labels?

Custom labels er tags, som du kan tilføje til individuelle produkter i dit Google Shopping
feed. Og de hjælper dig med at segmentere specifikke produkter fra andre, og modsat
hjælper det dig med at gruppere relaterede produkter sammen.

Dette giver dig mulighed for at tilføje filtre på individuelle produkter i dit feed, hvilket kan
hjælpe dig med at administrere kampagner, optimere dine bud ud fra dine egne definerede
kriterier, samt tilpasse rapporter m.m.

Ved at bruge Custom Labels, så kan du prioritere dine vigtigste produkter ved at lave filtre
eller markere, f.eks. hvilke produkter, der er sæsonbestemte, har høj efterspørgsel eller
fortjeneste m.m. Du kan også oprette produktgrupper uden at bruge Custom Labels, men
det begrænser dog dit udvalg af datapunkter fra dit produktfeed til vare-ID, brand, kategori
og produkttype. Modsat åbner Custom Labels op for flere filtre, du kan sortere dine
produkter efter og giver derfor et højere og skarpere segmenteringsniveau.

Eksempler på Custom Labels

I Google Shopping kan du definere op til 5 Custom Labels - du behøver dog ikke lave alle 5.
Disse er nummereret fra 0 til 4, og anvendes på alle relevante produkter i dit feed. Hvert
Custom Label skal defineres i forhold til, hvad de refererer til og anvendes konsekvent på
tværs af alle dine produkter.

Dette kan dog vise sig at være en af de sværeste discipliner, når det kommer til at lave
Custom Labels, da du udelukkende kan indstille én definition for hvert Custom Label. En
tommelfingerregel er at lave definitioner af dine Custom Labels, der er relaterede, så du kan
kontrollere forskellige aspekter relateret til for eksempel efterspørgsel, prissætning eller
sæson.

Når du har defineret dine Custom Labels, så kan du derefter indstille værdier for hver af dine
Custom Labels. Værdierne er med til at udspecificere dit Custom Label. Det betyder, at hvis
du definerer custom_label_0 som sæson, så vil dens værdier udspecificere om det er
“sommer”, “forår”, “efterår” eller “vinter”.

Når du har lavet dine definitioner og indstillet dine værdier, så skal du herefter bestemme
hvilke af disse værdier, der skal gælde for hvert produkt i dit produktfeed. Hvis du ikke
ønsker at anvende nogen værdi på bestemte produkter, kan du lade cellen stå tom.

Hvis du vil tage skridtet videre end Custom Labels

Er Google Shopping det eneste sted, du kan lave Custom Labels? Det korte svar er nej.

Din anden mulighed er at bruge et software, der tillader dig at lave feed management eller
supplerende feeds, som f.eks PriceShape, der kan berige dit eksisterende Google Shopping
feed med et supplerende feed.

Supplerende feeds bruges til at forbedre Google Shopping annoncer ved at tilføje nye eller
“udvide” informationerne til dit primære feed, for at øge effektiviteten af dine shopping
kampagner. Herudover, bidrager det også til:

  • Tilføje/ændre Custom Labels
  • Erstatte produktegenskaber
  • Tilføje manglende GTIN/EAN-numre
  • Fikse Google Merchant afvisninger og fejl
  • Og meget mere...

Hvis du ønsker at gå lidt dybere til værks, så tilbyder PriceShape dynamiske Custom
Labels, som indeholder priskategorier sammenlignet med markedet samt kostpriser. Herved
kan du begynde at optimere efter bruttofortjeneste - også kendt som profit bidding.

Det primære feed bliver opdateret og beriget, når det primære feed og supplerende feed
linkes sammen og matcher via ID-numrene. Dette betyder, at det supplerende feed er
afgørende for, at du får mest muligt ud af dine kampagner og annoncekroner.

Custom Labels og prisoptimering

Der er flere måder, du kan optimere dine priser og prisstrategi på gennem Custom Labels.

  1. Den første er prisdifferentiering.

    Hvis du kan se en stærk sammenhæng mellem dine højt- eller lavt prissatte produkter ift. hvilken kategori, der bringer mest trafik ind fra dine produktannoncer, så kan du opsætte et Custom Label. Dette kan du definere som ‘price point’, som kan indeholde værdierne ‘HighEnd’, ‘LowEnd’ eller lignende, som du så kan segmentere produkterne ud fra og byde på.
  2. Den anden er ift. om noget er profitabelt eller uprofitabelt.

    At spilde sit annoncebudget på kampagner, der fremviser produkter, som ikke sælger, er det enhver virksomhed rigtig gerne vil undgå - forståeligt nok. Heldigvis, kan du lave et Custom Label, der er defineret som ‘profitablity’ med værdierne ‘profitable’ eller ‘unprofitable’. På den måde kan du indstille hvert produkt efter den værdi, der matcher produktets profitabilitet.
  3. Den tredje er performance.

    Der vil altid være produkter, der performer bedre end andre, uanset hvad du forhandler. Her bør du gruppere disse produkter, så du kan øge buddet på dem.
  4. Og så er der en fjerde løsning...

    Som vi nævnte før, så kan du med PriceShapes supplerende Google feed berige dit eksisterende shopping feed med dynamiske Custom Labels, men modsat gængse supplerende feeds, så indeholder vores priskategorier, der er sammenlignet med markedet samt kostpriser.

    Det betyder, at du kan begynde at optimere efter bruttofortjeneste altså profit bidding. Det giver dig mulighed for at fokusere dine annoncekroner på produkter, som giver dig den højeste bruttofortjeneste. Custom labels kan segmenteres efter ønske, og når det kommer til prisoptimering, så kan de eksempelvis bestå af følgende grupperinger:
  • Competitively priced
  • Neutral
  • More expensive

Helt præcist, hvordan du kategoriserer disse produkter afhænger af dit marked, og hvor
prissensitiv dine kunder er. Blandt andet, så har vi i nedenstående eksempel grupperet
produkter, som er 0–5% dyrere end markedet i den neutrale kategori.

Produkter som er >10% dyrere er sat i den “More expensive” gruppe.

Denne opdeling giver os mulighed for:

  1. At bruge kampagne-prioriteter til at prioritere produkter med højere fortjeneste
  2. At sætte bud baseret på om dine priser er billigere, neutrale eller dyrere
  3. At budgettere efter profit og konkurrencedygtige priser

Nøglen her er ikke, at man springer direkte ud i at sige, at hvis et produkt er 1 % dyrere end
konkurrentens, så skal den mærkes som “More expensive” og lande i samme kategori som
produkter, der er >20 % dyrere.

Du skal finde det niveau, hvor din profit og konverteringsrate begynder at falde ned. Det
kan være ved 1 % eller ved 10 %.

Så første step er at få implementeret dit supplerende feed fra PriceShape i dit Google
Merchant Center, som efterfølgende beriger dit produkt feed med defineret Custom Labels
og kostpriser. Med disse Custom Labels får du den relevante data ind i Google Ads, hvor du
efterfølgende kan bruge Google reports til at analysere performance for dine valgte
prissegmenter.

Med Custom Labels på alle dine produkter, baseret på prisniveauer, kan du begynde at
analysere data. Alt du skal gøre er at oprette en rapport, som indeholder det relevante
Custom Label, herefter kan du nu begynde at analysere dit data.

Det smarte ved Custom Labels og Google Ads Reports er, at data er permanent knyttet til
den specifikke Custom Label. Så når et Custom Label ændres, f.x. går fra neutral til højeste
pris – så vil dataen, fra da den var neutral, forblive det samme. På baggrund af denne
rapport kan du nu bygge kampagner baseret på performance, og prioritere
konkurrencedygtige produkter.

Hvorfor prisoptimering gennem custom labels?Google shopping

Konkurrencedygtig prissætning kan spille en stor rolle i din e-handelsstrategi. Med
PriceShapes prisovervågning og dynamiske prisstyring, kan du få justeret dine online priser
automatisk afhængig af markedet. Herigennem justeres dine priser i produktfeedet jævnligt,
og vises på relevante storefronts som Google Shopping og sociale medier.

Hertil kan man anvende forskellige prisstrategier alt afhængig af virksomhedens mål og
økonomi. Eksempelvis kan formålet være prismatch, hvor man gerne vil have de billigste
priser på markedet, eller matche en bestemt konkurrent. Priserne justeres automatisk på din
webshop og formidles videre i dit produktfeed. Når du samtidig har kostpriser med i feedet,
står din prissætning ekstra skarpt, da du sørger for at din prissætning altid er profitabel.

På den måde sparer du en masse tid og ressourcer bestående af markedsundersøgelser og
manuel prissætning. Og dette kan vise sig at være en god investering både med hensyn til
salg, men også medarbejdertimer.

Din strategi for pristilpasning bør afhænge af, hvad dit mål er, hvilken type forretning du driver,
(jeres brand) og markedet, I bevæger jer i. Men hvis du føler dig stresset over at skulle følge
med konkurrenternes priser, er det helt normalt. Undersøgelser viser, at det er den største
forhindring, som detailhandlere står over for.

Derudover, kan du udnytte Google Shoppings algoritmer til din fordel. Googles algoritmer
prioriterer de produkter, der mest relevant ift. den søgning, som forbrugeren foretager,
hvorefter kunden kan segmentere efter sine kriterier. Har du lavere priser end dine
konkurrenter, vil dine produkter blive vist oftere, og du vil vinde flere salg i processen.

Hvis du bruger PriceShape, vil du kunne bruge prisovervågningsværktøjet til at
overvåge både dine egne, men også dine konkurrenters priser, for at se hvordan de er
indekseret i forhold til hinanden, så I kan justere jeres priser i forhold til dette fuldt automatisk
og på den mest profitable måde for jeres forretning.

Mathias Teis

Tilmeld vores nyhedsbrev