← Tilbage til artikler

Sådan kommer du øverst i Google

Google Ads grafik coverbillede

Få din hjemmeside frem på Google

Har du lige oprettet en splinterny hjemmeside, og undrer dig over, at du ikke kan finde dig selv på Google, så frygt ikke!
Det er ganske normalt, at der kan gå noget tid, før Google kommer forbi og “crawler” din hjemmeside. Googles robotter skal nok komme forbi din hjemmeside, og så snart de har været forbi, vil du blive rangeret i Googles organiske søgeresultater. Vil du fremskynde den proces lidt og gøre Google opmærksom på, at du findes derude, så kan du registrere din hjemmeside på Google Webmaster Tool.

Et andet tip eller måde hvorpå du hurtigt kan blive opdaget, det er at få links til din hjemmeside. Det er også det, man indenfor søgemaskineoptimering (SEO), kalder for linkbuilding. Det fungerer som en slags anbefalinger, og på den måde gør du Google opmærksom på, at du findes derude.

Du kan altid tjekke om dit website bliver indekseret, og hvordan dine sider bliver vist ved at skrive “site:ditdomæneher.dk” i en søgning på Google. Du erstatter blot “ditdomæneher.dk” med dit eget domæne.

Hvordan bliver min hjemmeside synlig øverst på Google?

Helt overordnet er der to metoder. 

Den typisk hårde og lange vej til tops er ved at blive placeret blandt de organiske resultater (“gratis” placeringer). De er gratis for dig, fordi det, i modsætning til annoncer, ikke koster dig penge hver gang nogen trykker på dit link. Til gengæld kræver det, at din hjemmeside er opsat hensigtsmæssigt og viser brugeren præcis det, som de søgte efter i Google.

Den hurtige og effektive måde er annoncering på Google med Google Ads. Du kan kende annoncerne fra de organiske, ved at de altid er placeret øverst, og at der med et lille badge står “Annonce”.

Ved at kombinere SEO og Google Ads sikrer du en langsigtet og bæredygtig strategi for dit website, og vil oftest altid anbefales. Men hvad kan du så selv gøre for at få din hjemmeside frem øverst på Google?

Først og fremmest bør du definere, hvad det er for nogle søgninger, du gerne vil have, at Google skal vise din hjemmeside frem på. Det er også, hvad vi kalder for søgeord, og kan være både ord eller fraser. Hver af dine sider bør målrette sig et unikt sæt af søgeord, så dine sider ikke ender med at konkurrere mod hinanden. De rigtige søgeord for din virksomhed er dem, som dine kunder taster ind i Google for at finde dine produkter eller ydelser.

Et andet vigtigt trin er, at du får fortalt Google, hvad det er for nogle søgeord, du bruger. Google virker ved, at den “crawler” din side, så hver gang en bruger laver en søgning i Google, scanner Google siderne for at vise brugeren de sider, der er mest relevante for den pågældende søgning. Hvis du vil øverst på side 1, er det derfor en god ide, at du gør det så nemt for Google som muligt at scanne din side. Det kan du gøre ved at placere søgeord de følgende steder:

  • I din meta-titel
    Alle sider på din hjemmeside har en meta-titel. Den fremgår som den primære overskrift på din side, men er også den titel, der bliver vist i søgeresultaterne.
  • I din meta-beskrivelse
    Beskrivelsen er det lille uddrag, der kommer frem under metatitlten i Google. Den giver brugeren en indikation om, hvad siden handler om og inviterer dem til at klikke.

Så hvad koster det at komme øverst i Google? Det afhænger både af din branche, og hvor godt din hjemmeside og annoncekampagner er sat op. Og der er et hav af flere tilgange du kan arbejde med, for at få din hjemmeside frem i Google. Det kan du læse meget mere om i de nedenstående guides.

Søgemaskineoptimering

Læs vores ultimative guide til søgemaskineoptimering (SEO).

Her får du indblik i alle de ting, som du kan gøre, for at få de “gratis” placeringer øverst i Google (men under annoncerne). Vi er påpasselige med at kalde disse placeringer gratis, da de kræver mange timers analyse, planlægning og arbejde at opnå.

Google Ads

Læs vores komplette guide til Google Ads.

Google Ads er i dag meget mere end de klassiske søgekampagner. I denne guide gennemgår vi alle typerne og forklarer, hvordan de kan gøre en enorm forskel for din virksomhed.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev