← Tilbage til artikler

Få bedre resultater med et optimeret Google Shopping-feed

Miljøbillede af Sofie og Jakob - LAZZAWEB

Få bedre resultater

med et optimeret Google Shopping-feed

Hvorfor er Google Shopping et must-have for webshops?

Med Google Shopping kan du vise dine produkter fra din webshop som annoncer. Det fungerer sådan, at du uploader et produktfeed, hvorved Google bruger de informationer og sammensætter annoncerne.

Der er dog den ulempe, at du ikke har samme muligheder for at styre, hvilke søgninger dine annoncer kommer frem på. Annoncerne vises altså således ud fra sammensætningen af dit angivne bud samt dine annoncers relevans. Relevansen afgøres blandt andet af dine produkttitler, hvorfor det er vigtigt at have fokus på optimering af produktfeedet.

Sådan får du et optimeret Shopping-feed

Optimering af jeres Shopping-feed hjælper med at booste synligheden på Google og sælge mere end konkurrenterne. Du kan derfor stå meget stærkere i Google Ads-auktionen med et optimeret produktfeed. Hjælp Google og boost jeres visningsrate ved at optimere produkttitler, beskrivelser m.m.

Det hele kan I gøre med datafeed-værktøjet DataFeedWatch.

 

Optimér dine produkters titler

Flere undersøgelser viser, at forbedrede titler i produktfeedet resulterer i flere klik, stigning i CTR og en reduktion i klikpriser.

Optimering af produkttitler har en enormt stor indvirkning på performance og resultater i Google Shopping. Derfor er produkttitlen i Google Shopping det vigtigste, og det er derfor vigtigt at optimere denne. Det er også en vigtig faktor at vælge en relevant og specifik produktkategori til produkterne.

Det handler om at få relevante keywords med i titlerne, så I hjælper Google med at forstå produktet, som derved viser jer frem på alle relevante søgninger.
Med DataFeedWatch kan I optimere titlerne i produktfeedet uden at gøre det direkte i webshoppen.

Det er en stor fordel at indsætte søgeord, der beskriver produktet. Eksempelvis ved mærke/brand, kategori, variationer eller andre ord, som kan beskrive produktet. En kombination af det hele vil være en fordel.

For at komme i gang med at optimere jeres produkttitler skal I som tidligere nævnt berige feedet med et Data Feed Management-værktøj.

I nedenstående tabel vil vi kort præsentere best practice i forhold til titler i feeds til Google Shopping.

Hvis du som annoncør optimerer jeres produktfeed ud fra ovenstående metode, er titlerne optimeret på bedst mulig vis.

Ud over at denne metode vil gøre titlerne til UG, så vil det også have den effekt, at I ”fanger” forbrugerne længere nede i salgstragten altså der, hvor forbrugeren er tættere på at foretage et køb.

Lad os give et eksempel på baggrund af nedenstående billede:high til low søgetermer

Vi har tre forbrugere – den første forbruger søger efter ”Løbesko” (Low Intent), den anden søger efter ”Nike løbesko” (Mid Intent) og den tredje søger efter “Nike air zoom løbesko” (High Intent). Ud fra søgningen kan vi udlede, at forbruger nummer 3 er meget tættere på at foretage et køb, da personen allerede ved, hvilken løbesko der skal købes og leder blot efter webshoppen, hvor produktet kan købes.

Her kommer vores optimerede titler i spil, da vi har optimeret således, at alle disse keywords, som forbrugeren søger efter, er til stede i vores titel.

Dette vil først og fremmest have følgende effekt:

  1. Vores annonce bliver placeret længere fremme.
  2. Vores CTR (Click Through Rate) vil stige.
  3. Vi kommer højst sandsynlig til at betale mindre for klik på vores annonce.
  4. Vores konverteringsrate (hvis vores pris er konkurrencedygtig) vil komme til at stige.

Optimering af søgetermer

Som nævnt tidligere i indlægget kan du ikke selv vælge, hvilke søgninger dine annoncer bliver vist på. Ud over at optimere på dine produkters titler kan du også med fordel tilføje negative søgeord for i højere grad at undgå, at du spilder dit budget på visninger, der ikke er relevante for brugeren. Det hjælper ligeledes Google med at præcisere dine annoncers indhold herunder hvilket produkt, der er tale om.

Undgå derfor at blive vist i søgeresultatet hos uinteresserede brugere ved hjælp at negative søgeord og spar penge på dit marketingbudget.

Sørg derfor for at gennemgå søgetermer for dine annoncer løbende og ekskludér søgeord, der er misvisende for dine annoncer for at få et maksimalt udbytte.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev