← Tilbage til artikler

Over 50 % af dine titles på Google er lavet om

Miljøbillede af Sofie og Bilal - LAZZAWEB

Over 50 % af dine titles

har Google lavet om

Midt august 2021 blev flere SEO-ansvarlige opmærksomme på, at Google ændrede en stor del af  titles, og for eksempel erstattede dem med en sides H1-tag i SERP. Selvom det ikke er nyt, at Google opdaterer deres måde at genererer titler på, så virkede hyppigheden og virkningen af ændringerne i de organiske titler til at være betydelig, og det fik mange til at undersøge disse ændringer nærmere.

Hos LAZZAWEB var vi naturligvis også interesserede i at dykke nærmere ned og se, hvad disse ændringer betød, og vores SEO-team påbegyndte derfor en undersøgelse. I mellemtiden bekræftede Googlede dog ændringen, så før vi går til vores undersøgelse, skal vi så ikke lige dykke ned i, hvad Google selv skriver?

Google bekræfter, at de ændrer, hvordan de generer titler i SERP

Google skriver, at de “introducerer et nyt system til generering af titler til websider“. Google understreger, at det nye system vil være bedre til at beskrive, hvad en side omhandler — uanset den specifikke forespørgsel.

Essensen af opdateringen er, at Google nu gør brug af den tekst, som vi ser på selve hjemmesiden. Det vil sige, at de nu overvejer den visuelle titel eller overskrift på en side. Det vil typisk være indhold, som webstedejeren placerer inden for et H1-tag, inden for andre headertags, eller som er gjort stort og fremtræden.

Google forklarer grunden til, at de nu bevæger sig længere ud over HTML title tags med, at de i fremtiden gerne vil producere mere læsevenlige og tilgængelige titler. Det betyder, at de nu vil tilføje ændringer, der hvor det synes nyttigt og i tilfælde af, at de støder på en rigtig lang titel, vil de måske vælge en mere relevant del af sidens indhold.

Google understreger, at for 80 % af søgeresultaterne, er det stadig HTML title tags (din metatitel), der er den primære måde, de generer titler på.

Hvad fortæller vores undersøgelse?

Nu til vores egen undersøgelse. Vores SEO-team satte sig for at undersøge, hvor mange titler, der allerede er ændret på det danske marked og hvad disse ændringer indebærer.

Undersøgelsen dækker otte af vores egne kunder med otte forskellige produktkategorier.

Kategorierne er:

  1. Kvindetøj
  2. Børnetøj
  3. Rekruttering
  4. Forsikring
  5. Herretøj
  6. Kosmetik
  7. Rejser
  8. Salg af bolig

9781 URL’er og 2234 unikke domæner er analyseret.

Ændringer i title tag

Grafen ovenover viser altså de forskellige ændringer i titler, som vi har identificeret. Vores data betyder:

  • SERP = Tag: De steder hvor SERP og title tag er 100 % identiske (Google har ikke pillet ved noget)
  • Trunkeret: De steder hvor title er for lang (både dem som Google laver selv og HTML-tagget)
  • Er lavet af Google: En titel der er genereret af Google selv ud fra hjemmesidens indhold

Med den nye algoritmeopdatering tyder det på, at Google bevæger sig hen imod, at de selv tager magten over SERP.

Der er dog stadig lang vej endnu, før det vil fungerer optimalt, for ud af de 54 % som er genereret ud fra noget tekst på ens hjemmeside, giver titlerne ikke den store mening endnu. Som mange af Googles andre opdateringer, så skal deres machine learning have tid til at finde den rette model for udvælgelse af titles.

Skal du gøre noget anderledes?

Nej, forhold dig som du plejer, og skriv dine HTML title tags med afsæt i det primære søgeord, som siden skal ranke for.

Hos LAZZAWEB holder vi skarpt øje med udviklingen, og så snart der er den mindste ændring i den måde, der drives SEO på, så får I nyheden først her i vores vidensunivers indenfor online marketing.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev