← Tilbage til artikler

Lær at diagnosticere fald i organiske placeringer

3 faktorer

påvirker fald i organiske placeringer

Lær at diagnosticere fald i organiske placeringer

Vi vil i dette indlæg give jer et indblik i, hvordan I selv kan overvåge jeres placeringer i de organiske søgeresultater på Google. Det er med henblik på at imødekomme fejl, der kan opstå, som kan have direkte indflydelse på jeres websites rangering.

Disse faktorer påvirker jeres rankings på Google

Jeres placeringer i det organiske søgeresultat påvirkes af en lang række faktorer, som kan inddeles i tre kategorier, der forekommer på baggrund af enten; ændringer på jeres side, ændringer fra Google eller udefrakommende faktorer.

Interne ændringer på jeres website

Ændringer på jeres side, der kan have negativ indflydelse på rangeringen sker ofte ubevidst. Det kan eksempelvis ske, hvis en mappe bliver flyttet, hvis I opdaterer koden eller grundet nyoprettede redirects. Udviklingsteamet kan således indirekte forårsage, at der opstår fejl, som bliver straffet i den organiske søgning.

Der er et utal af andre tekniske årsager, der kan have indflydelse på jeres rangering. Her er nogle af de mest relevante inden for SEO:

  • Indeksering

Sørg for at jeres websites landingpages har et index tag indskrevet i sidens kode. Det kan I teste gennem værktøjet “URL inspection”, som I finder i Google Search Console. 

  • Loadhastighed

Der er flere årsager til, at jeres websites loadhastighed er værd at overveje. Som nævnt kan det have direkte indflydelse på jeres SEO-arbejde. Det blev understreget yderligere, da Google igangsatte en ny tilføjelse, Core Web Vitals, der har indflydelse på algoritmen, og som sætter endnu større fokus på brugeroplevelsen. Her er loadhastigheder ét af hovedemnerne. Det bør således ikke tage mere end 2,5 sek. i gennemsnit at loade jeres side. Er jeres website langsomt, vil det således have direkte indflydelse på den konstante konkurrence om en bedre rangering i de organiske søgeresultater på Google.

Vi anbefaler, at I starter ud med at køre jeres side gennem Googles værktøj, PageSpeed Insights, som netop har til formål at udspecificere årsagen til jeres websites loadhastighed. Vi giver jer desuden 10 tips til hurtigere loadhastighed her.

Eksterne ændringer fra Google

Ændringer fra Google er ligeledes ændringer, der indirekte kan påvirke jeres resultater. Det kan bl.a. skyldes en opdatering i algoritmerne. Her kan det være en fordel at gøre brug af Google Search Console, der kan hjælpe jer med at diagnosticere, hvad Google “straffer” jer for. 

Der findes desuden flere sider, der kan holde jer opdateret på ændringer fra Google. Virksomheden Moz’ side “Google Algorithm Update History”, er blot én side, hvor I har mulighed for at følge med i, når Google opdaterer algoritmen.

Udefrakommende faktorer

Udefrakommende faktorer, som I ikke selv er herrer over, kan ligeledes have stor indflydelse på jeres rangering. Det kan eksempelvis være, hvis en konkurrent opdaterer sit websites indhold, og at noget af det indhold ifølge Google vurderes stærkere end jeres. Her må I så efterfølgende kigge indad og undersøge, hvordan I kan vinde pladsen tilbage ved at foretage ændringer på jeres eget site.

En måde, hvorpå I kan sammenligne jeres website med konkurrenternes, er gennem keyword tracking. Her har I mulighed for at få et indblik i, hvem der rangerer på første side af søgeresultatet inden for netop jeres målrettede søgeord.

Det kan I eksempelvis med programmet Ahrefs. Når resultatet vises, skal I holde øje med, om nye konkurrenter kommer op, eller hvis der sker store ændringer i rangeringerne konkurrenterne og jer imellem. Her får I således et billede af, hvilke konkurrenter, der “stjæler” jeres klik i den organiske søgning. Rykker en konkurrent op over jer, så tag jer tiden til at undersøge og identificere, hvad de gør godt og udnyt det i jeres eget arbejde i kampen om at genvinde pladsen. 

Det er dog ikke altid tilfældet, at det udelukkende er konkurrenterne som udefrakommende faktor, der har indflydelse på, om jeres side rykker op og ned i søgeresultatet. Googles algoritmer søger altid at gennemskue, hvordan de på bedst mulig vis kan opfylde brugerens behov ud fra Google-søgningen. En anden faktor, der kan have stor indflydelse, er således nutidens trends, begivenheder og andre forhold (såsom Covid-19), der kan have indflydelse på, hvad brugerne efterspørger i øjeblikket.

Det er eksempelvis tilfældet, når befolkningens behov, før Covid-19 opstod, ikke er længere er den samme som under pandemien. Jeres website kan altså have ramt spot on for få måneder siden, hvor en udefrakommende faktor fra den ene dag til den anden kan ændre på, hvad Googles algoritmer finder værdifuldt for brugerne. Til at hjælpe jer med at gennemskue disse, kan I med hjælp fra Google Trends holde jer opdateret på, hvad der trender og florerer, som kan have indflydelse på jeres rangeringer på Google.

Disse 5 spørgsmål skal I stille jer selv

Det kan være rigtig svært at diagnosticere ændringer i de organiske placeringer, ligesom det kan være uoverskueligt at gennemskue, hvor man skal tage fat. Med blogindlægget er I nu blevet præsenteret for flere forhold, der kan være grunden til, at jeres website oplever fald i rangering. Vi giver jer slutteligt fem spørgsmål, I kan starte med at stille jer selv for hurtigere at kunne udpege, hvor problemet ligger i fremtiden. 

Start med at stille jer selv disse 5 spørgsmål:

  • Hvilken specifik side på dit website faldt i rangering?
  • Hvilke søgetermer faldt i placering?
  • Faldt dit websites rangering mens en konkurrent havde fremgang?
  • Faldt både dit OG dine konkurrenters website i rangering?
  • Blev din rangering overtaget af en indirekte konkurrent?

 

Gør efterfølgende brug af resultatet, ved at sammenligne jeres svar med blogindlæggets mulige indsatsområder. Og så er det blot at gå i krig med det!

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev