← Tilbage til artikler

Googles univers af marketing tools

Googles univers

af marketing tools

Google har udviklet et hav af forskellige hjælpeprogrammer og værktøjer, som du kan anvende, til at forbedre din hjemmeside og de online aktiviteter, der knytter sig hertil.

I dette blogindlæg har vi udvalgt de vigtigste og mest relevante af Googles værktøjer set fra et marketings perspektiv, som du bør anvende, når du arbejder med online marketing. Vi vil tage dig gennem hvert tool enkeltvis, så du får et godt indblik i, hvordan du får mest muligt ud af de tilgængelige tools, der passer ind i dit daglige arbejde.

1. Google Trends 

Google Trends er et værktøj, som bruges til at undersøge søgeords popularitet. Det undersøges både over tid, men også i hvilke geografiske områder søgeordene er mest populære. Værktøjet indsamler sin data på baggrund af søgninger på Google. 

Du kan bruge Google Trends til at få svar på spørgsmål som:

  • Hvornår søger brugerne mest efter dine produkter? – f.eks. i en bestemt årstid. 
  • I hvilke geografiske områder bliver der søgt mest – måske der er et potentielt nyt marked?
  • Hvad trender på Google lige nu? – søger brugerne på noget specifikt, som du evt. kan bruge i din markedsføring?

Den data som Google Trends viser går helt tilbage til 2004 og frem til i dag. Det betyder, at du har mulighed for at vælge bestemte tidsperioder, og undersøge hvor populære bestemte søgeord var på det givne tidspunkt, samt i hvilke områder de var en trend. Med Google Trends kan du derfor hurtigt se, om det er et marked, der er i vækst eller i tilbagegang. 

Der er forskellige filtre, som du kan tilføje til din søgning i Google Trends: 

  • Land

Når du har valgt dette filter, har du også mulighed for at se nærmere på specifikke områder i et bestemt land. Det er værdifuld data, hvis du ønsker at se mere præcist, hvor de forskellige søgninger er blevet foretaget.

Som det fremgår af eksemplet nedenfor, er der flere, der søger på dameure end på herreure i Midtjylland og Hovedstaden.Denne information vil derfor være relevant for en webshop, som sælger dameure. Det viser nemlig, at de bør fokusere på disse områder hvorimod en webshop, der forhandler herreure bør målrette deres fokus på Sjælland og Nordjylland. Det kan eksempelvis gøres gennem Google Ads, hvor buddene på de specifikke søgeord kan øges i de valgte byer, hvor interessen er størst.

  • Tidsperiode

Du kan selv vælge hvor lang en tidsperiode, du vil se søgeordets aktivitet for. Det korteste tidsinterval er den seneste time. og det længste tidsinterval er fra 2004 til og med i dag. Med tidsintervallerne kan du holde øje med, om de søgeord du anvender stadig er populære, eller om du bør fokusere mere på andre.  

  • Kategori

Under filteret ‘kategori’ kan du vælge en hovedkategori, og herunder kan du vælge en underkategori. Det gør din søgning mere specifik, og du vil få mere præcise resultater for din søgning.

  • Websøgning

Du kan vælge mellem websøgning, billedsøgning, nyhedssøgning, Google Shopping, eller YouTube-søgning. Det giver dig mulighed for at få indsigt i, hvor der bliver søgt mest på søgeordet. Det kan give dig et indblik i, om det f.eks. kunne være relevant at anvende annoncer i videoer på YouTube, hvis der er flere søgninger på søgeordet på YouTube end i Googles egen søgemaskine. 

Sammenligne flere søgeord

I Google Trends kan du også sammenligne med andre søgeord. Du kan sammenligne op til fem søgeord af gangen, og de vises alle i samme graf, så du tydeligt kan se forskellen og sammenligne dem. I eksemplet nedenunder er der sammenlignet to søgeord med et tidsinterval på det seneste år.

google trends

2. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er Googles søgeordsplanlægnings værktøj, hvor du kan få inspiration til at finde nye søgeord, samt se data og prognoser om eksisterende søgeord. Værktøjet bruges ofte i forbindelse med søgeordsanalyser, da det giver dig værdifuld viden om de forskellige søgeord.

For at bruge Google Keyword Planner, skal du have en Google Ads-konto. Du behøver ikke have aktive annoncer kørende, da Keyword Planner på sin vis er et gratis værktøj, men er din Google Ads konto aktiv, giver værktøjet dig flere muligheder. Du finder Google Keyword Planner under søgeordsplanlægning under værktøjer og indstillinger i Google Ads.

Som det fremgår af eksemplet nedenunder, får du i Google Keyword Planner præsenteret to muligheder. Her kan du vælge mellem at finde nye søgeord, eller få data om søgevolumen og prognoser. Her kan du tilføje dine eksisterende søgeord, for at få et indblik i, hvordan de kommer til at klare sig i fremtiden.


I Google Keyword Planner kan du for de enkelte søgeord se ting som: 

  • Gennemsnitlige antal månedlige søgninger 
  • Ændringer de seneste tre måneder vist i procent 
  • Konkurrence 
  • Annonce-eksponering 

3. Google My Business

Google My Business er en form for samlingssted for din virksomheds praktiske oplysninger. Det er oplysninger som kontaktinfo, åbningstider, branchekategori, adresse på fysisk forretning og meget mere.  

Google My Business bliver brugt i søgeresultaterne, når en bruger laver en søgeforespørgsel og også i Google Maps, når der bliver søgt efter adresser. Udover de praktiske oplysninger kan du også få vist anmeldelser fra kunder og en rutevejledning til din fysiske butik.

Du kan tilføje billeder og en beskrivelse, så det bliver lettere for dine kunder at finde din adresse.

Når du er i gang med Google My Business, kan du følge aktiviteten. Her kan du se hvor mange, der søger og interagerer med din virksomhed. Det er aktiviteter som opkald, websiteklik, bookinger m.m. 

Hvorfor bør du anvende Google My Business

Google My Business er skabt for at gøre det nemt for brugerne at finde praktiske oplysninger på både webshops og fysiske butikker. Jo nemmere det er for brugerne at finde dine oplysninger, jo flere vil komme i kontakt med din virksomhed. Det øger troværdigheden, at de f.eks. kan ringe direkte til kundeservice, uden at have problemer med at finde nummeret. 

4. Google AdSense

Google AdSense er et program, hvor du som hjemmesideejer kan tjene penge på annoncer på dit website. Annoncerne bliver genereret fra annoncørerne gennem Display annonceringen i Google Ads.

For at sikre, at annoncerne, der bliver vist på din hjemmeside, er relevante, tracker AdSense den besøgendes tidligere adfærd på internettet. 

Sådan virker Google AdSense: 

  1. Gør dine annoncepladser tilgængelige
    Det første du skal gøre, for at komme i gang med at bruge Google AdSense, er at gøre dine annoncepladser tilgængelige. Det gør du ved at indsætte en HTML-kode på din hjemmeside, og vælge hvor på siden annoncerne skal vises. Det kan f.eks. være som banner i toppen eller lignende.
  2. De højestbydende annoncer bliver vist på din hjemmeside
    De annoncører, som ønsker deres annoncer vist i Googles displaynetværk, har mulighed for at byde på annoncepladserne på en liveauktion. Dem med de højeste bud vinder, og vil derfor blive vist på din hjemmeside.
  3. Du modtager betaling for annoncerne
    Google AdSense står for at fakturere annoncørerne og hele processen, der hører dertil. Du kan derfor altid være sikker på at modtage din betaling for annoncepladserne.

Er der en annonce på din hjemmeside, som du ikke bryder dig om, har du mulighed for at blokere dem, så bliver de slettet fra din side med det samme. Du kan også altid tilpasse annoncerne og ændre deres placering. 

Alt du skal bruge for at komme i gang med Google AdSense er:

  • En Google konto.
  • Et telefonnummer og en postadresse, der er tilknyttet en bankkonto, så du kan modtage din betaling. 
  • En hjemmeside, hvor annoncerne skal vises på.

5. Google Tag Manager

Google Tag Manager er et program, der administrerer tags, og fungerer som et bindeled mellem din hjemmeside og de analyseværktøjer, du bruger. Det kan f.eks. være Google Analytics og Google Ads. Her kan du oprette tags, som du kan bruge til at måle, hvad dine besøgende foretager sig på din hjemmeside.

Du kan bruge programmet til at opsamle relevant og brugbar data fra forskellige aktiviteter på din hjemmeside. Du kan ligeledes bruges Google Tag Manager til at opsætte tracking af forskellige henvendelser på dit website som f.eks. “læg i kurv”, “køb nu”-funktioner og lignende. Du har selv mulighed for at vælge hvilke aktiviteter, som du ønsker at spore, og du kan til enhver tid opsætte nye. Er du mere nysgerrig, så kan du læse vores guide: Sådan opsætter du Google Tag Manager.

Hvorfor skal du anvende Google Tag Manager?

  • Du får et overblik over dine samlede tracking og sporingsaktiviteter.
  • Ved at samle alle dine sporingstags i Google Tag Manager, ligger de ikke på din hjemmeside og gør den langsom. Du kan derfor også tracke flere tunge ting samtidigt, da det ikke påvirker din side i høj grad.
  • Google Tag Manager giver dig også mulighed for at opsætte triggers og sporing, uden at skulle bruge en udvikler til at skyde basale events af.

Der er tre faktorer, som du skal have styr på, når du anvender Google Tag Manager:

  • Tags

Når et trackingscript skal indsættes, bliver det til et tag. Tagget kan så bruges til at indsamle disse informationer om trafikanalyse og brugeradfærd på dit websted.

  • Triggers

Triggers er et redskab, der bruges til at aktivere tagget. Det kan f.eks. være, at en besøgende har lagt noget i kurven. Triggers bruges derfor til at sende et signal om, hvornår den ønskede handling udføres.

  • Variabler

En variabel er et symbol i en kode, som bruges til at repræsentere en værdi, som bliver ændret. De bliver brugt til at konfigurere triggers. Det kan eksempelvis være, at en trigger skal udløses, når variablen for en sidevisning indeholder en bestemt page url som eksempelvis https://karma.lazzaweb.dk/.

Google Search Console er et værdifuldt værktøj til SEO og hjemmesideoptimering og hjælper dig med at overvåge og vedligeholde din hjemmeside, samt finde frem til eventuelle fejl.

Du kan bruge Google Search Console til at overvåge den organiske trafik til din hjemmeside, samt få indsigt i din rangering og træffe de rigtige beslutninger til yderligere optimering. De data du får i Google Search Console, kan du bruge som grundlag for tekniske og strategiske beslutninger, der skal træffes for hjemmesiden.

Med Google Search Consoles værktøjer og rapporter kan du: 

  • Bekræfte, at Google kan finde og crawle din hjemmeside.
  • Modtage advarsler, når Google opdager problemer med indeksering, spam eller andre problemer på din hjemmeside, samt løse dem.
  • Se trafikdata fra Google-søgninger for din hjemmeside, hvor ofte din hjemmeside vises på hvilke søgeord og hvor ofte, der bliver klikket ind på din hjemmeside her igennem.
  • Opdage og rette fejl med AMP, mobilanvendelighed og andre funktioner i forbindelse med Google-søgninger.
  • Opdage Core Web Vitals udfordringer – Se vores Core Web Vitals guide.

7. Google PageSpeed Insights 

Google PageSpeed Insights er et værktøj, som anvendes til at teste din hjemmeside for elementer, der kan optimeres indenfor hastighed, rendering og mobilvenlighed. 

Google måler ydeevnen på hjemmesiden og udfører en test af siden to gange. En for at kigge på, hvordan din hjemmesiden performer på dekstop, og en for at undersøge den på mobil. 

PageSpeed Insights giver din hjemmeside en score fra 0-100. Jo højere den er, jo bedre og hurtigere loades elementerne på din hjemmeside. Det er dog vigtigt, at du i denne sammenhæng ikke kun ser på scoren alene, da PageSpeed Insights ikke tester i dybden.

Brug derfor kun et værktøj som Google PageSpeed Insights til at undersøge, hvor din side kan forbedres, men brug samtidigt flere forskellige værktøjer, så du kan overvåge, hvordan din side loader i forskellige browsere.

Sådan ser Google PageSpeed Insights ud, når du har loadet den valgte side. Som det fremgår i eksemplet, er der en del fejl, der skal rettes op på.

Google PageSpeed Insights leverer to typer af data.

  1. Labdata som er indsamlet i et kontrolleret miljø. Det betyder, at dataet er indsamlet med et sæt foruddefinerede enheder og netværksindstillinger.
  2. Feltdata som er baseret på Google Chrome-brugeroplevelser fra de sidste 30 dage.

Både Google Search Console og Google PageSpeed Insights er værdifulde værktøjer, når du arbejder med Core Web Vitals.

Hvis du er mere nysgerrig, kan du se vores webinar om Core Web Vitals.

8. Google Alerts

Google Alerts, som på dansk bliver kaldt underretninger, er et værktøj, hvor du kan overvåge webindhold, som omhandler bestemte søgeord. Google Alerts virker ved, at du bliver gjort opmærksom, når der publiceres nyt content, som indeholder det søgeord, som du overvåger. På den måde går du aldrig glip af noget, når nogle af dine konkurrenter eksempelvis udgiver nyt content indenfor det emne, som du arbejder indenfor.

Du kan også bruge Google Alerts til at holde øje med, hvad internetbrugere skriver om dit brand. Så bliver du altid gjort opmærksom, når nogen omtaler dit brand, hvilket kan være meget nyttigt – især hvis dit brand omtales negativt, da du da kan løse problemet, inden det eskalerer. Omvendt er det også godt at vide, hvis der er positiv omtale, så du kan vise din taknemmelighed og måske skaffe et link til din side.

Det kan også være en fordel at holde øje med konkurrenternes brands, så du ved hvilken respons de får. På den måde kan du undgå at lave de samme fejl, og samtidigt blive inspireret af den positive feedback, som de får fra deres kunder og bruge det til at forbedre din virksomhed. 

Brug Google Alerts til at: 

  • Overvåge, hvad internetbrugere siger om dit brand. 
  • Opdage nye trends i din branche. 
  • Følge med i, hvad dine nærmeste konkurrenter laver. 

Når du tilføjer søgeord eller søgetermer i Google Alerts, er det en god ide, at du gør dem så specifikke som muligt. Det gør du ved at bruge anførselstegn ved dine søgetermer. På den måde bliver du kun underrettet, når det er det præcise søgeord, der er tale om.

Hvis du f.eks. vil underrettes på søgeordet online marketing, vil du få notifikationer, hver gang online marketing bliver nævnt, men også hver gang online og marketing bliver nævnt i andre sammenhænge. Ved at skrive “online marketing” i anførselstegn, fortæller du Google Alerts, at du kun vil underrettes, når begge ord er nævnt og i den rigtige rækkefølge.

I eksemplet nedenfor kan du se, hvordan Alerts anvendes. Du skriver søgeordet ind og indtaster, hvor ofte du ønsker at blive underrettet, samt giver oplysninger som sprog, område m.m. Herunder kan du se, om der er nye resultater, der stemmer overens med dit søgeord.

9. Google Analytics

Google Analytics er et analyseværktøj, som du kan bruge på din hjemmeside, for at finde ud af, hvor dine besøgende kommer fra og hvilken adfærd, de har på din hjemmeside. Google Analytics giver dig mulighed for at se og analysere på en lang række aktiviteter som brugerne, der kommer ind på din hjemmeside, foretager sig. 

Det kan være aktiviteter som: 

  • Hvem der besøger hjemmesiden, og hvor de kommer fra.
  • Hvilke sider på hjemmesiden, som de ser under besøget, og hvor længe de befinder sig på siden.
  • Hvor lang tid der går fra det første besøg, til det bliver en konvertering, eller hvor de falder fra i købsprocessen. 

Google Analytics giver dig også et indblik i, hvem dine besøgende er. Her kan du indsamle data omkring køn, alder og geografi. Informationen om dine besøgende kan du anvende i din online markedsføring. Med data herfra ved du nemlig præcis, hvem din målgruppe er, og du vil derfor få mere ud af dine annoncer, da du kan gøre din målgruppe mere specifik, så du rammer dem, der ønsker at købe dine produkter.

For at sikre, at Google Analytics 4 fungerer optimalt, så kan du læse denne guide med de 4 vigtigste indstillinger i Google Analytics 4. På den måde sikrer du, at den data som Google Analytics 4 modtager, er så korrekt som muligt. 

Hvordan virker Google Analytics? 

For at komme i gang med Google Analytics, skal du indsætte et Google Analytics Tracking ID på din hjemmeside, så du kan få detaljerede rapporter relateret til din hjemmeside.

Værktøjet bruges til at tracke al trafikken på din hjemmeside, og den data er altafgørende for at skabe succes og vækst. Den værdifulde data du får, kan du med fordel anvende til at optimere og forbedre din hjemmeside. Det giver dig de bedste optimeringsmuligheder, da du kan analysere de besøgendes adfærd. 

Der findes mange forskellige rapporter i Google Analytics. Her gælder det om at finde de rapporter, der er vigtigst for din virksomhed. Det er ikke nødvendigvis alle rapporter, som er lige relevante for alle virksomheder. De vigtigste rapporter, som altid er en god ide at kigge nærmere på, er: Målgruppe, Anskaffelse, Adfærd og Konverteringer. 

10. Google Optimize

Google Optimize er et værktøj til konverteringsoptimering, som giver dig mulighed for at teste diverse hypoteser på din hjemmeside. Google Optimize er knyttet sammen med Google Analytics. Det kræver derfor, at din hjemmeside også anvender Google Analytics, før du kan komme i gang med at bruge Google Optimize.

I Google Optimize har du mulighed for at udarbejde klassiske A/B tests, hvor du kan teste hvilken løsning, der performer bedst. Det kan f.eks. være farven på CTA-knapper eller anden tekst, hvor du ønsker at afprøve flere muligheder for at finde den, der giver flest konverteringer.

Tester du for mange ændringer på en gang, kan det blive svært at vurdere hvilket tiltag, som gør en forskel. Hold dig derfor til én A/B test af gangen, så det er tydeligt, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. 

Google optimize

 

11. Google Ads (Search) Google ads logo

Google Ads er Googles annonceringsplatform, hvor du som virksomhed kan købe annonceplads, og få dine annoncer vist på Google. Med Google Ads har du mulighed for at vise dine annoncer til brugere, som har søgt efter et bestemt søgeord, der relaterer sig til din virksomhed. Processen er, at der afholdes en live annonceauktion på det givne søgeord, hver gang en bruger søger på Google.         

Annoncer i Googles søgeresultater er de tekstannoncer, som bliver vist først i SERP (Search Engine Result Page) 

Google Ads

I Google Ads anvendes der for det meste PPC, som står for Pay Per Click, hvilket betyder, at du først betaler for dine annoncer, når en bruger klikker ind på dem. Dine annoncer kan derfor blive set af mange brugere, uden at du kommer til at betale for det. 

Ønsker du at blive endnu klogere på Google Ads, kan du læse indlægget Quality Score – den gyldne vej til billigere klikpriser, hvor vi går mere i dybden med et af de vigtigste begreber inden for Google Ads – nemlig Quality Score.

12. Google Søgenetværk 

Google er den mest brugte søgemaskine og har en enorm database med information indenfor alle tænkelige områder. Når du anvender Googles søgefunktion, kommer Google med de resultater, der er mest relevante for din forespørgsel. Google er derfor det ideelle sted at starte en hvilken som helst research.  

Når du skal researche et bestemt emne, kan du spare meget tid ved at foretage en effektiv søgning, så du får de mest relevante resultater, første gang du søger. Du kan finde en guide lige her til avanceret research på Google, hvor vi giver dig 15 tips til at kunne finde relevant information langt hurtigere.

En anden måde hvorpå du som virksomhed kan anvende Googles søgenetværk, er ved at arbejde med SEO, for at få flere eksponeringer. Det er samtidig også i Googles søgenetværk, at dine Google Ads-annoncer vises.

13. Google ShoppingGoogle shopping

Google Shopping er den ultimative marketingkanal for webshops, da du her har mulighed for at få vist dine produkter, som det første i Google. Google Shopping-annoncer bruger ikke søgeord på samme måde som Google Search – Google bruger i stedet dit produkt feed med diverse produktdata, når dine annoncer skal vises i Google Shopping. Det er data som pris, produktbillede, titel m.m.
Dine Shopping-annoncer vil derfor blive vist, hvis dine produktdata matcher det brugeren søger efter.

Er du mere nysgerrig, kan du læse vores guide: Få bedre resultater med et optimeret Shopping-feed.

Når brugeren får alt den information, de har brug for, samt et billede af det produkt de efterspørger, er der større sandsynlighed for, at de rent faktisk køber produktet, når de klikker på annoncen. Derudover fungerer billeder godt i annoncer, da brugerne har større tendens til at klikke ind på en annonce, hvis de allerede har set et billede af produktet.

En anden fordel ved Google Shopping-kampagner er, at klikpriserne er lavere end ved de klassiske tekstannoncer, og du slipper samtidigt for at skulle opdatere dem, da Google henter data direkte fra din hjemmesides shopping feed.

Du har ligeledes mulighed for at fremvise dine produkter helt gratis, dog bliver de gratis produkter kun vist under fanen shopping under de annoncerede produkter.

Hvorfor anvende Google Shopping?

  • Du kan fremvise dine produkter visuelt med alt den info, brugeren har brug for.
  • Det giver dig effektive produktannoncer.
  • Det er oftest den bedste marketingkanal for webshops.

Dine Shopping-annoncer bliver enten vist i toppen før tekstannoncerne eller i højre side – naturligvis hvis dine produkter magter søgeforespørgslen.

14. Google Displaynetværk Google Display Network

Googles Displaynetværk består af alle de hjemmesider, som har tilmeldt sig inde i Google AdSense. Her kan virksomheder få vist annoncer på forskellige hjemmesider på internettet, som er relevante i forhold til de produkter, som der annonceres for. De annoncer, der bliver vist i displaynetværket, er billede- og videoannoncer, som vises som bannerannoncer enten i toppen, i siderne eller i bunden af en side. Derudover kan der også forekomme annoncer i midten af en artikel eller som pop-ups. 

Googles Displaynetværk giver dig mulighed for at nå ud til brugere, som ikke nødvendigvis har søgt efter de produkter, du sælger. Du kan selv vælge hvilken målgruppe, som skal eksponeres for dine annoncer. Det giver dig mulighed for at få vist dine annoncer til tusindvis af potentielle kunder, og derved skabe højere kendskab til dit brand eller et bestemt produkt.

I forbindelse med remarketing er displaynetværket en oplagt mulighed. Med remarketing kan du vise annoncer til brugere, som allerede har besøgt din hjemmeside før, og derved minde dem om dit brand. Med en displayannonce kan du altså følge dine besøgende på tværs af internettet og vise dem målrettede annoncer på de sider, de efterfølgende besøger. Det kunne som i eksemplet nedenunder være på BT.dk.

 

15. Google Merchant Center

Google Merchant Center er en platform, hvor du kan uploade butiks- og produktdata til Google. Herigennem kan du gøre dem tilgængelige for Shopping-kampagner samt andre kampagnetyper som f.eks. på displaynetværket og i remarketing-kampagner.

Google Merchant Center giver dig mulighed for at holde styr på dine produktdata. Her kan du også se afviste produkter eller andre fejl, som opstår i dit produktfeed. 

Der er også mulighed for at indsende skræddersyede annoncer for dine produkter til Google Shopping. Du kan altid redigere i shopping-feedet, så du er sikker på, at annoncerne viser de nyeste opdateringer i forhold til tilbudspriser og andre relevante faktorer. 

Er du webshopejer og kører med Google Shopping-kampagner, er Google Merchant Center et must. Værktøjet sikrer dig, at du får vist den rigtige data i dine Shopping-kampagner.

I eksemplet nedenfor kan du se de aktive produkter samt de afviste produkter, hvor der er fejl, som skal forbedres, før de kan blive godkendt.

Google Merchant center

16. YouTube Youtube logo

YouTube er verdens næststørste søgemaskine, som kun bliver overgået i antal brugere af Google selv. YouTube som søgemaskine har til formål at vise videoresultater frem for brugerne og anvendes typisk til søgninger, hvor brugerne har brug for at få vist visuelle resultater. Det kan f.eks. være en forklaring til, hvordan du løser et specifikt problem i Photoshop eller til generel underholdning.

Du kender sikkert til begrebet “Youtuber”, som unge content creators, der lægger videoer på YouTube, kalder sig selv. Men at uploade videoer på YouTube er i dag meget mere end det. Du kan som virksomhed også bruge YouTube, som en organisk platform til dit video-materiale og bruge platformen til at brande din virksomhed og kommunikere med din målgruppe.

Du kan bruge YouTube til at vise dine produkter frem, hvordan de anvendes osv. Alt det, som kan være svært at forklare i et Facebook- eller Instagram opslag. Det koster ikke noget at oprette en YouTube kanal eller at uploade videoer, så hvorfor ikke også bruge YouTube i din markedsføring?

17. YouTube Ads Youtube logo

YouTube er den oplagte platform at få vist dine videoannoncer på. Du har nemlig mulighed for at gøre brug af Googles kæmpe mængde af data, til at få vist dine annoncer til de helt rigtige personer. Som marketingkanal er YouTube derfor yderst effektiv.

Der findes forskellige annoncetyper, som du kan anvende på YouTube: 

  • TrueView In-stream-annoncer

TrueView In-stream-annoncer vises før den givne video starter. Brugeren kan klikke denne annoncetype væk efter fem sekunder. Som annoncør betaler du kun for annoncen, når en bruger har set 30 sekunder eller de har set videoen helt færdig.

  • TrueView Discovery-annoncer

TrueView Discovery-annoncer er placeret over YouTubes søgeresultater eller i “Relaterede videoer”. Denne type annoncer betaler du først for, når en bruger klikker på annoncen.

  • Bumper Ads

Bumper Ads vises også før videoer afspilles, og er en seks sekunders videoannonce. Denne type annonce kan brugere ikke klikke væk fra, og den bliver derfor altid spillet til ende, før den reelle video vises. 

18. Google Data Studio

Google Data Studio er en interaktiv platform, der visualiserer data fra forskellige datakilder. Værktøjet giver dig mulighed for at holde overblik over store datamængder, og få dem præsenteret på en overskuelig og visuel måde. 

Google Data Studio opstiller interaktive dashboards og visuelle opstillinger, som gør det nemmere at aflæse og forstå dine data. 

Google Data Studio anvender data fra en masse forskellige datakilder som Google Analytics, Google Ads, YouTube m.m. Det er dog kun data fra Googles værktøjer, som Data Studio understøtter. Dog kan du gennem partner connections få adgang til alverdens dataværktøjer, så du kan få det fulde visuelle overblik over jeres vigtigste KPI’er.

I værktøjet kan du omdanne store datamængder til visuelt flotte rapporter, hvor dit data bliver omdannet til tabeller, tidslinjer, søjlediagrammer m.m. Hvordan du vil have din data vist, bestemmer du selv. Det er også muligt at tilpasse rapporterne til din virksomheds behov. Du kan, som det fremgår i eksemplet nedenunder, tilføje dit logo, ændre farver og grafer, så de passer til din virksomheds identitet. 

19. Google Firebase 

Google Firebase er en platform til at udvikle apps. I platformen har du mulighed for at opbygge en ny app fra bunden, men også mulighed for at udgive og overvåge appens performance og stabilitet. Til sidst har du også mulighed for at optimere og videreudvikle din app i Google Firebase ved hjælp af analyser, A/B test m.m. 

I Firebase får du adgang til kernefunktionaliteter, som vil gøre dit arbejde med web- og mobilapps lettere og mere skalerbart.  

Platformen giver dig mulighed for at vælge netop de funktioner, du har brug for i arbejdet med appudvikling.

De tre muligheder, der er i platformen er: 

Google Firebase understøtter både IOS, Android og web, hvilket giver dig mulighed for at udgive din app til alle enheder.  

Du kan bruge Firebase uafhængigt af om din app har 100 eller flere millioner af brugere. Da det er et Google værktøj, trækkes databasen på Googles enorme server, hvilket gør, at databasen er skalerbar og sikrer god performance. 

20. Google Podcasts Manager

Google Podcasts Manager er et værktøj til podcastere, hvor det er muligt at se, hvor godt et podcast, der ligger på Google Podcasts, performer. 
I Google Podcasts Manager får du unik data om dit podcasts performance. Her kan du få indsigt i hvilke søgninger, din podcast er blevet vist på, samt spændende metrics som lytternes engagement.

Hvad kan du bruge Google Podcast Manager til?

  • At forstå brugernes lyttevaner.
  • Få unik indsigt i, hvad brugerne søger på for at finde din podcast.
  • Overblik over hvor mange lyttere, der kommer fra Google.
  • Få data vist enkeltvis for episoder , så du kan se, hvad der fungerer og hvor brugerne evt. springer fra i dine episoder.

I Podcast Manager kan du gøre krav på din podcast, så du sikrer dig, at den bliver tilgængelig for lyttere på tværs af Googles platforme. 

21. Google Chrome extensions chrome extensions

Google Chrome er Googles internet browser. Hertil har Google tilføjet en lang række forskellige extensions, for at optimere brugeroplevelsen og gøre den mere personlig, så brugerne får endnu mere ud af at vælge Google Chrome som browser. Ved en simpel Google søgning på chrome extensions, kommer du ind på Chromes webshop, hvor du både gratis og betalt kan downloade massevis af spændende extensions.

Der findes rigtig mange spændende extensions, men her i blogindlægget har vi blot udvalgt to extensions, som er relevant for dig, der arbejder med marketing. 

  • Google Tag Assistant 

Google Tag Assistant hjælper dig med holde styr på dine Google tags som f.eks. Google Analytics og Google Tag Manager. I værktøjet kan du se om disse tags bliver skudt af på de rigtige tidspunkter, så du er sikker på, at de fungerer optimalt. 

Når du har installeret Google Tag Assistant, kan du gå ind på enhver side på din hjemmeside, og se alle de tags, som ligger der. Her vil du desuden få en rapport over de fejl, der findes, samt forslag til hvordan du kan forbedre dem.

  • Facebook Pixel Helper

Facebook Pixel Helper er et fejlfindingsværktøj, som viser dig om jeres pixel virker, som den skal. Når du har installeret værktøjet, kan du se, om der er installeret en Facebook Pixel på en hjemmeside, kontrollere for eventuelle fejl, og forstå hvad pixlen modtager af data. Her får du også forslag til optimering af din pixels effektivitet.

Ud over Google Tag Assistant og Faceook Pixel Helper findes der mange forskellige extensions, som du kan tilføje til din Chrome browser, så du nemt og hurtigt får adgang til de værktøjer, der er vigtige for dig i dit arbejde.

Der findes både værktøjer til forskellige typer opgaver, samt værktøjer til at optimere dine arbejdsprocesser. I den extension, der hedder “Loom”, kan du f.eks. optage videoer og “Grammerly” kan du bruge som en ekstra stave- og grammatikkontrol. I Chrome webshop kan du søge efter extensions eller gennemse de forskellige kategorier, så du nemt kan finde det, du har brug for.

22. Google Play Google-Play-Logo

Google Play er en platform, hvor du kan downloade både gratis og betalte apps. Du har også mulighed for at leje og købe film og bøger. Google Play fremgår som en app, der allerede ligger på din android mobil eller tablet. Du kan dog også tilgå Google Play på din computer.

Google play

Opret din app i Google Play

Før du kan oprette din app på platformen, skal du have en Google Play-udviklerkonto. 

Sådan opretter du din app i Google Play: 

  • Log-in i Play Console.
  • Vælg “alle apps” og klik “opret en app”.
  • Tilføj navn og sprog, som din app skal vises på. (Det kan også ændres senere)
  • Vælg om det er en app eller et spil, og om den skal være gratis eller betalt.
  • Under erklæringer skal du acceptere “Programpolitikker for udviklere”, “Amerikanske eksportlove” og “Servicevilkårene for Play-appsignatur”

Når du har oprettet din app, skal du konfigurere din app, så den bliver tilgængelig for brugerne i Google Play. Kontrolpanelet guider dig igennem denne proces, og når du har gennemført alle trinene, er du klar til at starte konfigurationen af din app.

Annoncer i Google Play 

I Google Play kan du også få vist annoncer for din app. For at du kan oprette annoncer i Google Play, skal du linke din Google Ads-konto til din Google Play Developer-konto. Hvis din app tillader køb, har du også mulighed for at bruge konverteringssporing, så du kan spore brugere, der har klikket på din annonce, og derefter foretaget et køb i din app.

Du kan få dine annoncer vist i: 

  • Google Plays søgeresultater
  • Google Plays relaterede apps.
  • Google Plays startside.

23. Google Workspace Google logo

Google Workspace, som tidligere er kendt som G Suite, er en platform, der samler alle Googles arbejdsrelaterede værktøjer ét sted. Det er en samling af produktivitets- og samarbejdsværktøjer.

Google Workspace indeholder værktøjer som: 

  • Gmail
  • Google Kalender
  • Google Drive
  • Google Docs
  • Google Sheets
  • Google Sildes

Det er alle værktøjer, som ligger gratis tilgængelig for forbrugerne, men med Google Workspace får du endnu mere ud af alle værktøjerne. En fordel er f.eks., at du kan anvende domænemailadresser, så din mail, i stedet for at hedde XX@gmail.com, kan hedde XX@ditdoænenavn.dk 

Workspace findes i flere forskellige prisklasser, så du kan vælge den pakke, som passer til din virksomheds behov.

workspace

Nu skulle du gerne have styr på de primære Google værktøjer, som er nyttige at anvende, når du arbejder med marketing. Der findes mange flere værktøjer derude, og det er bare med at prøve sig frem, og se hvilke som giver mening for dit arbejde eller din virksomhed. Størstedelen af Googles værktøjer er gratis eller har en gratis version, så det er bare med at komme i gang.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev