← Tilbage til artikler

Her er de 4 vigtigste indstillinger i Google Analytics 4

Afspil video

LAZZAWEB blogindlæg: gå ikke glip af den nye dataindsigt med Google Analytics 4

Har du ikke opsat din Google Analytics 4 konto endnu, så se guiden her

Vil du undgå forkert data i Google Analytics 4?

Som noget nyt giver den nye version af Google Analytics dig mulighed for at få en endnu bedre forståelse af dine brugere gennem blandt andet kunstig intelligens.

Men Google har ikke automatisk aktiveret de indstillinger, der giver dig den betydningsfulde viden og data.

Derfor er det vigtigt, at du selv aktiverer de fire vigtige indstillinger på din konto for at få adgang til den maksimale data, Google Analytics 4 har mulighed for at give dig om dine besøgende.

 

I guiden får du en introduktion til de 4 vigtigste indstillinger i Google Analytics 4, som er:

  • Dataindsamling
  • Dataopbevaring
  • Datafiltre
  • Standardrapporterings-id

Hvilken ny dataindsigt får du ved at aktivere de 4 dataindstillinger?

Vi har nedenfor givet dig en kort forklaring på de fire indstillingers egenskaber og fordele, så du får en indsigt i, hvilken ny data du får tilgængelig på din Google Analytics 4-konto og hvordan du kan gøre brug af den.

Dataindsamling

Under indstillingen for dataindsamling er det muligt at aktivere Google Signals i Google Analytics 4.

Denne nye funktion giver dig endnu større indsigt i dine besøgendes adfærd på tværs af kanaler og enheder via Google-data.

På den måde får du adgang til endnu mere data om de brugere, der besøger dit website, hvilket gør det nemmere for dig at gøre brug af blandt andet remarketing på tværs af enheder og kanaler.

Aktiverer du Google Signals, får du adgang til følgende: 

  • Større indsigt i brugeradfærden via Google-data
  • Alle aktuelle annonceringsfunktioner
  • Ny funktionalitet på tværs af enheder

Dataopbevaring

Under dataopbevaring har du mulighed for at forlænge perioden for opbevaringen af dine data. Google Analytics 4 sætter automatisk din dataopbevaring til to måneder. Det betyder, at al den bruger- og hændelsesdata, du indsamler, automatisk vil blive slettet, når det har været opbevaret på din konto i to måneder.

Det kan skabe udfordringer, da der oftest kan være en lang og kompleks kunderejse.

Derfor viser vi dig, hvordan du kan forlænge din opbevaring til hele 14 måneder i videoen ovenfor.

LAZZAWEB blogindlæg: gå ikke glip af den nye dataindsigt i Google Analytics 4

Datafiltre

Med denne setting har du mulighed for at filtrere hændelsesdata for bestemte IP-adresser. Indstillingen er især nyttig for virksomheder, der ofte besøger sit eget website.

For ikke selv at tælle med i den samlede data og dermed skabe et upålideligt billede af statistikken for dit website, giver denne indstilling dig mulighed for at aktivere et filter, der ekskluderer al den interne trafik.

På den måde kan du fjerne dine ansattes IP-adresser fra den samlede trafik og dermed skabe et mere valid billede af dine data.

LAZZAWEB blogindlæg: Gå ikke glip af den nye dataindsigt i Google Analytics 4Standardrapporterings-id

Den sidste vigtige indstilling handler om, hvordan du vil identificere dine brugere på dit website.

For at få mulighed for at følge brugeren gennem hele kunderejsen har du i Google Analytics 4 mulighed for at skifte din konto fra blot at spore efter enhed til både at spore efter den besøgendes user-id og enhed.

På den måde får en bruger, der besøger dit website, et unikt user-id når de tilgår dit website, hvilket gør det muligt for dig at tracke og indsamle data på den samme bruger, når de igen besøger dit website, uanset hvilken enhed de tilgår websitet fra.

Dataindstillingerne giver dig 3 overordnede fordele:

Når du har tilpasset og aktiveret de fire indstillinger, vil din Google Analytics 4-konto automatisk begynde at:

  • Indsamle endnu mere data om dine besøgendes adfærd
  • Ekskludere data, så du får mere pålidelig data
  • Tracke på dine besøgendes user-id, så du nemt kan følge med i hele købsprocessen

 

Gå ikke glip af mere indsigtsfuld data på dine besøgende. Aktiver de fire vigtige dataindstillinger på din Google Analytics 4-konto med videoen i toppen af indlægget, hvor du får en gennemgang af den tekniske opsætning step by step.

 

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev