← Tilbage til artikler

Er det lovligt at annoncere med din konkurrents navn?

Google Ads logo coverbillede

Mange firmaer har valgt at tage den korte rute, og reklamere ved at gøre brug af konkurrenternes varemærke i søgeord på Google. Det leder til en del problemer, da det strider imod markedsføringsloven, og en del domsafsigelser anbefaler at man ikke gør brug af den slags strategier.

Hvis man, i så fald, annoncerer med konkurrentens varemærke kan man forveksle konkurrentens varer med dine, hvor kunderne ellers forventede at finde dem hos konkurrenten. Derfor er det blevet gjort ulovligt, da det nærmest hører under falsk reklame.

Det er altid anbefalet at gøre ens firmanavn og varemærke unikt, så folk bedre kan relatere sig til det. Eksempelvis vores eget navn LAZZAWEB, der sjælendt er til forveksling med andres navne. Det kan være en udfordring at bruge generaliserende udtryk eller vendinger. Lad os antage at der er en forretning, som hedder “Gentofte Billige Møbler”, og du er møbelforretning, der har annoncer på søgeord i lokalområdet Gentofte og på søgeordet billige møbler. Så selvom kunden egentlig bare søger på ‘billige møbler i Gentofte’, så kan de dukke op som de første, selvom din forretning også sælger billige møbler i Gentofte. Det er dog ikke ulovligt at gøre brug af søgeord som disse, selvom de indgår i konkurrentens forretningsnavn, da de ord er generaliserende og kan bruges af alle.

Hvis de dog derimod hed ‘Møblix’ og du brugte specifikt søgeordet ‘Møblix’, er det kraftigt anbefalet ikke at bruge det til dine annoncer.

Som eksempel kan vi bruge en retssag som kørte mellem 2008-2010, hvor Billedbutikken Odense sagsøgte virksomheden Pixelpartner for 50.000kr i tabt indkomst, da hvis man søgte på Billedbutikken i Google, så ville Pixelpartner dukke op.

Pixelpartner benyttede sig af Adwords, og brugte som søgeord ‘billedbutikken’ da de, ligesom Billedbutikken Odense, tilbød en ydelse hvor man kunne få fremkaldt billeder.

Men da Billedbutikken Odense har eksisteret siden 1982, og Pixelpartner kun blev oprettet i 2006, og at selve frasen ‘billedbutikken’ var ikke generaliserende nok til at blive ignoreret, da det allerede var anerkendt som et varemærke, og unikt til Billedbutikken Odense.

Man kan læse mere om sagen her.

Vi anbefaler at udforske markedet og lede efter søgeord, som er generelle nok til ikke at starte sådan et søgsmål. Billedbutikken Odense v Pixelpartner er bare ét eksempel af mange, da det er et område med mange lovmæssige grå-zoner, og man ved aldrig helt om man har forbrudt sig mod markedsføringsloven.

Skader dit kvalitetsresultat

Udover at det ren lovgivningsmæssigt ikke er en god idé, at annoncerer på sine konkurrenters navne, så er det også noget man sjældent får succes med. AdWords systemet belønner dig ikke for det, tværtimod så risikere du i mange tilfælde med slet ikke at kan blive vist frem. I AdWords, bedømmer Google annoncører ud fra et kvalitetsresultat. En score 1/10. Ét af de vigtige parametre i kvalitetsresultatet er klikrate og bounce rate. Når Google kan se, at der er færre personer der vælger at klikke på din annonce, fordi kunderne godt kan se det ikke er det firma de vil ind til, så vil dit kvalitetsresultat falde drastisk. De personer der ved en fejl klikker sig ind på din annonce, og forventede at komme til det firma de søgte efter vil lynhurtigt klikke sig ud igen, hvilket er et signal til Google at annoncen ikke er relevant. I alle cases hvor vi har set andre bureauer eller kunder har forsøgt denne metode, så har det aldrig været en god forretning. Med overvejende stor sandsynlighed vil det i 9/10 tilfælde ikke betale sig, og når det så samtidigt er i gråzone til at være ulovligt, så bør man bare lade være.

Indsend dit varemærke til Google

Hvis du er nervøs for at konkurrenter vil bruge dit varemærke i deres annoncer, så kan du indsende dit varemærke til Google. Når Google har godkendt din ansøgning, så vil de forhindre at dine konkurrenter kan bruge dit varemærke i annoncer igennem AdWords.

Du kan læse mere om dette her.

Er du derimod en webshop, der forhandler din leverandørs produkter, men har oplevet at du i AdWords ikke må bruge deres navn i annoncerne, så kan du ansøge om godkendelse til dette. Vi anbefaler altid først at kontakte varemærkeindehaveren direkte, og bede dem om at udfylde en godkendelsesformular for din AdWords konto. Du kan bruge denne formular

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev