← Tilbage til artikler

Sådan fungerer Google AdWords auktionen

Google Ads logo coverbillede

Du er nok landet her på siden, fordi du gerne vil vide mere om, hvordan Google AdWords fungerer. Jeg går derfor ud fra, at du har måske lidt kendskab til hvad AdWords er for noget, og springer hurtigt videre i teksten.

Sådan bedømmer Google

For Google handler det om at vise annoncer, der er relevante for deres modtagere. De vil ikke vise noget, der ikke er relevant. Derfor benytter de sig af en særlig proces, som de dømmer dit indhold efter. Der er det ikke nødvendigvis ham med den største pengepung, som bliver placeret bedst, tværtimod. Ved en professionel AdWords opsætning, bliver man belønnet med billigere klikpriser og bedre placeringer på Google. Ja faktisk, hvis ikke annoncerne bliver lavet ordentligt (efter Googles bog), så kan man i sidste ende risikere slet ikke at blive vist frem – og det er ligemeget hvor tosse mange penge du byder for et klik.

Man kan dele processen op i fire dele:

Max bud: Max-beløbet du vil give pr. klik

Kvalitetsscore: Hvor stor er relevansen i dine tekster mv. på den side, som din annonce peger på. Hvor god er klikraten og hvordan er annoncerelevansen.

AD rank: Er betegnelsen for en kombination af det antal kroner og ører, du er villig til at betale for at annoncere og din samlede kvalitetesscore

Netop kvalitetsscore har en betydelig indflydelse på din samlede AD rank. På baggrund af din AD rank – som er et regnestykke af din kvalitetsscore og bud – der tildeler Google dig en placering i deres søgemaskine hver gang nogen søger efter dit søgeord.

Den, der har den højeste AD rank på søgeordet, får den højeste placering på Google – de efterfølgende nedenunder osv. Det har en stor betydning for din klikpris, hvorfor din investering med tid eller penge i optimering typisk er rigtig godt givet ud. Du kan sagtens være den, der har budt mindst på et søgeord og alligevel være den, der rangerer højst på det pågældende søgeord. Nøgleordet er RELEVANS, så du får en god kvalitetsscore.

Et tænkt eksempel:

Lad os sige, at I er tre annoncører, der slås om samme søgeord.

Du ejer måske en lille webshop og på et af dine populære produkter, regner du ud og vurderer, at du max vil betale 15 kroner for et klik. En anden er lidt større og vil byde 25 kroner – mens en stor webshop med mange penge byder 35 kroner. Er det så et tabt spil for dig, fordi de er villig til at bruge flere penge på et klik? Nej, slet ikke.

Google tildeler dig en kvalitetsscore b.la. på baggrund af indholdet på dine sider og indholdet i annoncen. Så har du fået en top kvalitetsscore på 10, så ganger du det tal med dine 15 kroner. Det giver en Ad rank på 150. Den største shop har budt 35 kroner, men har en dårlig kvalitetsscore på 3. Ganget med de 35 får de en AD rank på 105, hvilket giver dem en rangering under dig.

Relevansen er uden tvivl nøglen til succes med alt der hedder Google, så skriv det bag øret. Så er du godt på vej.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev